Gå till innehåll
tisdag 14 juli 2026
dara

Toalett problem

Rekommendera Poster

På min Par - toalett kommer det tillbaka från tanken (troligtvis bara från slangen). Jag bytte packningar för något år sen, men det verkar inte hålla så länge. 

Är det den stora packningen i burken under själva pumphandtaget som inte håller tätt? 

Någon som vet var man kan tanka ner en manual eller annan instruktion?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är med största sannorlighet backventilen som inte håller tätt.

Sitter i toa änden på slangent till tanken.

kan fungera att göra rent den eller kanske bara att slå hett vatten i stolen och pumpa ut.

Det är viktigt att slanganslutningen till stolen inte bryter, för då kommer det att läcka igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hade precis samma problem med min Orrskär, fick tips från olika sakkunniga bytte toalettpumpar och till slut blev det en elektrisk toa. Problemet kvartstod. Idag tittade jag in i hålet där vattnet kommer in (genomföringen) och tog bort snäckor, då såg jag att kopparröret var söndervittrat. Resultatet blev att pumpen sög in en blandning av innehållet i septitanken och havet. Då inloppsröret är ett 22 mm kopparrör, tog jag ett 12 mm kopparrör och mjuklödde fast kopplingar på både sidorna, därefter hettade jag upp ena sidan och konade denna. Tvättade av allt med rödsprit och kletade på ordentlig med SICAFELX medan jag knackade upp röret underifrån.. Från ovansidan värmde jag mellan 22mm och 12 mm (kopplingen) och hällde in tenn, därefter kladdade jag på med ytterliggare SICAFELX.

Alternativet hade varit att ta bort 22mm röret, men det hade inneburit en massa plastningsarbete..

Borde funka...

Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...