Moderation 0 Postad 20 Juli , 2007 Tjena! Har nyss köpt en beg Yama 15 hk, -95:a. Den verkar går bra på mellangas o fullgas, men hackar och misständer på låga varv. Startar direkt med choke och sen in med choken. Men sen! Ska jag låta den gå på lite hög tomgång ett tag? Eller vad ska man göra? Är sedan lite seg i reaktionen på gaspådrag. men går väldigt jämnt o fint på 3/4- och fullgas. när jag sen drar av hackar den på lågvarv/tomgång och t o m stannar. Inga problem att starta den igen med lite gaspådrag sen. Kan det vara tändstiften? Eller bränsleförsörjningen. Kan man byta tändstift själv i så fall. Jag är normalt händig och har momentnyckel. är det alu.topp på dom här och ska man ha något särskilt på gängerna i så fall? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juli , 2007 Hej, Prova att justera luftskruven. Se bilden, skruv (med fjäder på), nr 23. Kolla först hur många varv den är utskruvad nu (skruva in den i botten men var försiktig sista biten så du inte trubbar till spetsen). Notera hur många varv det var (så du kan återställa till detta läget om du vill senare). Säg att du kunde skruva in skruven 1 1/2 varv. Prova då att från det läget (skruven 1 1/2 varv utskruvad) justera 1/8 varv i taget. Prova. Justera, prova. Till slut har du förhoppningsvis gafflat in rätt inställning. Kan ju mycket väl vara så att du behöver skruva in på skruven istället. Du får prova dig fram. Har du handbok till din 15 hk 1995:a? Om inte kan du hämta i PDF här: http://www.yamahaownershandbook.com.au/lib/download.php?f=6H6-28199-20.pdf (Lite rörig att hitta i dp den är flerspråkig) Sprängskisser hittar du här: http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx Tändstift: Vad du skall ha för tändstift om du vill byta till nya står i handboken ovan. Kolla även gapet sen så det blir korrekt (gissningvis 1,0 mm). Sen är det aldrig fel att ha förgasarna i tipp top och det enklaste är att köra igenom lite CRC förgasarrengöring, det brukar lösa upp bra div beläggningar som kan ha blivit under vinterförvaring osv. CRC förgasarrengöring: Klicka här ... Hur du använder den: Klicka här ... Gör även ren bensinfiltret. Färsk bensin antar jag du kör på. Lycka till. /Bo Senast ändrad av bossee | 21 juli 2007 | 21:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser