Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
ollbrs

4,3 Mercruiser dör...

Rekommendera Poster


Hej,
Jag kan starta motorn utan problem och den ligger fint på tomgång men efter ca 1 minut så dör den. Jag kan även varva upp motorn men den dör även då efter en liten stund. Jag kan däremot starta motorn direkt efter att den dött utan problem.


Jag har rensat förgasaren, bytt bränslefilter, nya packningar i hela förgasaren så nu undrar jag om jag missat något eller vad felet annars kan bero på.
Vänligen Ola 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog provköra med en liten extern tank (sån man har till utombordare) för att eliminera ev fel med bränsletillförseln från tanken (inkl i tanken) till motorn. Har du vattenavskiljande filter (typ Racor el liknande)?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan jag hade ochså sånt problem med min sån motor jag kom tillslut på att oljetryckskontakten ovanför oljefiltret är sammankopplad med bränslepumpen så jag bytte kontakten sen funkade motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har bara std filtret.
Jag ska försöka koppla på en annan tank imorgon och se vad som händer.
/Ola 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag felsökt vidare,
Idag så provade jag att köra motorn med en extern bränslepump och då funkade det perfekt.
Det verkar som om det är fel på elen till bränslepumpen.
När jag vrider nyckeln till start så verkar de som om pumpen pumpar in bränsle men sedan när motorn startat och nyckeln är på tändning så pumpar den ej fram något bränsle och den dör efter en liten stund.
Hur funkar elen till pumpen ?
Tacksam för svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag så gjorde jag en brygga över oljetrycks switchen och då funkar motorn kanon.
Jag förstod inte riktigt ditt svar tidigare, jag tänkte på oljetrycksgivaren och kunde inte begripa hur den skulle kunna ha med mitt problem att göra.
Tack för hjälpen
Vänligen Ola 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det var som tusan ett bra tipps med externa tanken. Ska försöka i morgon med detta. Jag har alltså samma problem med mercruiser 3.0. Motorn (och båten) har funkat bra i 100 sjömil. NY BÅT, redan krångel! Semestertider och ingen kotte som kan hjälpa till!

Hur kan de missa med såna grejer när dem har tillverkat motorer i alla år?

mvh Christophe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...