Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
bar190

Johnson VRO

Rekommendera Poster

Sålde min egen båt i veckan... suck...   Tur att farsan har en båt som man kan ägna sig åt nu... 

 

På farsans båt sitter en Johnson 60 VRO från tidigt 90-tal, 3 cyl.  Denna har som bekant separat oljetank och olje/bensinpump som blandar olja och bensin. Det visar sig att han har lite problem... När man vrider på tändningen tjuter larmet konstant... Sedan när motorn går igång tystnar det efter ett tag, men piper lite stötvis en stund efter att motorn gått igång..  Om jag har fattat saken rätt skall larmet fungera enligt:

Då man slår igång tändningen skall den ge ifrån sig en tonstöt (dvs inte som nu tjuta hela tiden)

Om det är låg nivå i oljetanken ska den pipa till ca: var 20:de sekund

Om oljetrycket är lågt ska den pipa ca: varannan sekund och slutligen om motorn är överhettad skall den pipa kontinuerligt...

 

Min fråga blir väl då i första hand.. Stämmer det jag tror om larmets funktioner?   Vad är då orsaken till att det tjuter konstant redan då tändningen slås på, och dessutom en bra stund efter att motorn startat??? Om jag har rätt skulle ju detta tyda på överhettning, och det kan ju knappast vara fallet då man just startat motorn...

 

Senast ändrad av bar190 | 08 juli 2007 | 22:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå.. någon måste väl rimligen veta vad larmet betyder???

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt samma problem med min gamla båt.

Jag läste någon tråd om att det kunde vara fel på en givare (värme) som man kunde koppla loss och se om den fortfarande tjöt.

 

/Ola

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedär....  Tack för svaret... någon som vet var tempgivaren sitter och hur man kopplar ur den för att se om detta är felet???   Om jag har fattat rätt att en konstant ihållande signal betyder överhettning så tyder det ju som sagt på tempgivaren, motorn kan ju rimligen inte vara överhettad när man precis slår på tändningen..  smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kolla om inte givaren sitter i överkant på den översta cylindern, det gör den då på min 70hk Evinrude från 89.

Bara att testa å dra isär kabeln.

Du kan ju kika på termostaten när du ändå håller på!

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=5&pCode=C0291754&path=BMC~A0000022~M0015034~M0015145~M0015146~C0291754&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BMC&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Obs! Länken är till en 91:a, om du tar fram dit motornr. så kan du ta fram rätt bild själv...

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!!!! Ska kolla det de närmaste dagarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...