rakboy 0 Postad 8 Juli , 2007 Hej. Hur ska jag göra för att kunna få in AIS signal och GPS samtidigt som jag sänder ut GPS signal till VHF,en Jag har Transas Navigator PRO i min dator. Har även en Icom VHF som behöver NMEA ut från datorn (och det har jag fått och fungera). Nu har jag köpt en AIS mottagare och lyckas inte få den att fungera. Det är en NASA marine. Fick med Sea Clear och något annat program. Datorn har: En vanlig serieport. COM 1 Här skickar jag ut signalerna till VHF;en Två USB portar COM 4 och 5 På 4,an sitter musen och på 5,an GPS signal in. AIS vill skicka i 34800 och det går bra hela vägen tills jag kommer till transas configruation som bara har 19400. spelar det någon roll? Tack på förhand MVH Robban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenne07 0 Postad 17 Juli , 2007 Tjena Robban!Transas suger, byt till Tridentnav i stället:http://www.tridentnav.seTridentnav har mer flexibel konfigurering av portar, funkar definitivt med AIS i 38400 baud, jag har själv provat./ Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser