Segelbo 3 Postad 22 Mars , 2004 Har en Nidelv 24 och just fått mitt nya kapell levererat. Inte vet jag hur det brukar gå till, nybliven båtägare som jag är, men så här var det för mig: Jag beställde kapellet av en kapellfirma i Göteborg i vintras. Lämnade det gamla kapellet som mall. Killen sydde det nya kapellet. Sedan var han ute vid båten och mallade in alla de små hålen för fastsättningen äver de små knaparna. Sedan skulle jag hämta kapellet på firman och betala det kontant. Jag ville egentligen inte betala innan jag var säker på att det fungerade och passade överallt, men fick ge mig, för han hade inte möjlighet att åka från Göteborg till Kungälv och prova det på båten vilket jag bad om. Att lämna det ifrån sig utan kontant betalning var det inte tal om... Kanske var jag dum, men jag betalade och tog kapellet med mig. När jag sedan satte på det, visade det sig att ett av hålen, längst fram vid vindrutan satt en dryg centimeter fel, gick inte att få över knapen och ytterligare ett hål satt litet sidoförskjutet och går endast med stor svårighet att få på. Min tanke är nu att firman borde fixa detta genom att genast åka till båten, göra en korrekt markering för hålen ta med sig kapellet och sedan sy om hålen. Jag kan sedan tänka mig att hämta det och prova på det igen. Även om det är en jäkla massa extra arbete och körande på grund av att de gjorde fel. Detta vägrade man dock att gå med på. JAG skulle markera var hålen skulle vara och sedan köra ned med kapellet till Göteborg och sedan hämta det igen. Jag tycker ju att man som yrkesman skulle vilja korrigera ett fel själv och inte överlåta till kunden att se till var hålen skall sitta. Jag fick då höra hur negativ och besvärlig jag var. Samtalet slutade med att han lade av luren... Så nu har jag ett kapell med tveksam passform och en firma som inte vill, på ett i mitt tycke vettigt sätt, korrigera sitt fel. Är det jag som är besvärlig? Eller kan man kräva att företaget tar sitt ansvar för att leverera en riktig produkt? Skall jag som kund verkligen ta på mitt ansvar att göra markeringar för håltagning i kapellet? Har man åtagit sig att malla upp det på båten och gör det felaktigt, skall man då inte göra om det så att det blir rätt? Funderar på att sätta ARN på dem... Trötta vårhälsningar Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst charliefrykman Postad 10 April , 2004 Ibland stökar det till sig.Det är klart att du borde ha rätten på din sida.Så här skulle jag göra: Malla själv hur du vill ha det ,skick kapellet via snabb-post,han syr dom kapellet,skickar detta med snabb-post.Självklart står kapellmakaren för alla trsnsportkostnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skepparn 1 Postad 18 April , 2004 Hur har det gått med ditt kapell ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 3 Postad 19 April , 2004 Inte mycket har hänt. Jag tänker absolut inte göra någon inmallning av hål - det är kapellmakarens uppgift, det har han åtagit sig att göra och det har han misslyckats med. Alltså skall han göra om det, så att det blir rätt. Jag tänker inte ta på mig att stå för att inmallningen blir riktig. Någon yrkesstolthet borde väl ändå finnas... Han svarade inte på mitt brev, så nu har jag skickat in en anmälan till ARN där jag i första hand kräver att arbetet görs klart på ett korrekt sätt och i andra hand ett rejält prisavdrag. Så vi får se vad som händer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser