Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
ljungberga

Kylproblem

Rekommendera Poster

Har en Johnson 30 -91.Har ingen skvallerstråle.Kylkanalerna är rensade och det rinner vatten igenom dom.Termostaten är ok, impellern verkar vara nybytt och ser ok ut.Har kört med spolmuff men det kommer bara ånga eller avgaser från skvallerröret. Ska det komma ut vatten direkt från skvallerröret?Kan impellern vara felmonterad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har vart en del diskutioner om just detta här på forumet. Som jag har förstått ska det ju komma vatten ur skvallerröret direkt vid start efterssom termostaten sitter försst efter skvallerröret.

 

Däremot har jag hört att det ibland räcker med att ta ett gem och göra rent hålet. Det räcker tydligen med väldigt lite skit för att vattnet inte ska orka ut. Men jag är ingen expert...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej...antingen slirar impellern på axeln eller så har kylvattenröret kommit på sne vid hopmontering vid impellerbytet.är dessa delar okej.så har du täppt kylsystem ,kan släppa om du blåser med tryckluft med motor igång i skvallerröret där vattnet ska komma ut med en jämn stråle vid gång.mvh jhames

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föresten... Kommer det nåt vatten ur kylvattenutsläppet när du har kört ett tag eller är det lika dött där med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer ut vatten från avgasporten, i propellern och från hålen på växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du ju vattten i omlopp hela vägen så av nån anledning så hittar vattnet inte ut genom skvallerhålet. Jag läste ett annat innlägg om samma problem och det löstes med hjälp av ett gem har jag för mig...

 

nån som har nåt annat förslag???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu donat lite till, blåst och sugit i skvallerröret och det kommer nu vatten.Men strålen är ganska svag, hålet i slangen är bara ca 2-3 mm, ska det vara så?Strålen kan väl inte bli stark med det lilla hålet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett litet hål borde ju göra att trycket ut blir högre...

 

Men om skvallerstrålen inte har så mycket tryck trotts att hålet och gångar är rena och sitter rätt så tyder det väl på att impellern inte är i perfekt kondition...

 

 

 

Senast ändrad av callon | 06 juli 2007 | 15:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...