Gå till innehåll
fredag 24 juli 2026
fischer

hostande Yanmar Ysm12

Rekommendera Poster

Hej! Förra sommarn när det blev lite kallt ( 15) på natten fick jag problem med motorn. Det var inga problem att starta, på 1-3 sekunder med startmotor, men när den väl kom igång så varvade den väldigt lånsamt, typ 1-2 varv per sekund. Så höll den på i 20-30 sekunder medan den sotade och sprutade ut svart kylvatten (det kan man förstå pga motorn ligger i fören och det tar en stund för gaserna att blandas?). Sedan gick den perfekt hela vägen. Stängde man av och slog på igen om 2 minuter så gick den som en klocka. Motorreglaget måste man ha på max när man startat annars slocknar motorn. Jag undrar om det är normalt att den beter sig på det sättet när det blir kallt eller om det är det är dax att kolla spridaren eller ngt annat? Motorn är förresten 23 år gammal, renoverad 99, färskvattenkyld. Tacksam för råd! :shock:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jarnare

Hej! Din motor är som den ska ,motorn behöver lite föruppvärmning innan den går som den ska. Brukar finnas någon form av kallstarts hjälp på en diselmotor i form av glödning eller en förupp värmning av insugningsluften,den ser ut att inte fungera som den ska , då får man en orolig gång tills motorn har kommit upp lite i värme. Mvh Janare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Det är så att Yanmar Ysm12 och många liknande dieslrar i den åldern fick inga sådana finesser som luft eller bränsle uppvärmning,så det är bara att starta direkt......... Så det kan inte vara fel på de grejerna pga de inte finns.... Tidigare hade inga sådana problem - startade utan orolig gång, t o m i minus grader. Tack för svaret -Fischer-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Raimo

Hej! Din motor har någon form av kallstart , är vädigt kunnig på dislar har jobbat som renoverare på dislemotorer i 27 år men just din motor är jag ingen expert på , men jag har inte stött på någon disel motor som inte har kallstart . Det finns även på din motor det är jag väldigt säker på,men det kan finnas en mekanisk tempkänslig givare ,eller kontakt ,sensor som känner utetemp innan start .därav en orolig gång ......går det ner mot ännukallare startar inte din motor.....ca-3 grader om du inte maler vidare på bra batteri . Här gäller det och få upp värme ,insugningstem på ca 80 garder ............prova med hår tork eller kupévärmare så ska du se att det startar utan knack eller orolig gång...finns mer knep och starta vid kyla. Hvh Janare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag kanske har fel men har aldrig sett eller hört om någon slags uppvärmning (elektronisk i alla fall) på gamla Yanmar YS8-YS12 serien, det är bara cirkulationspump på färskvattenkylning och generator man kopplar till när man vrider på startnyckeln. Sedan bara att trycka på START knappen (räcker 1 sek.) så startar den och börjar tugga i 30 sek. sen är allt toppen .Ingen skillnad- 15 eller - 10 samma problem.......... Tack för svaret. Mvh Fischer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jarnare

HEJ Finns så mycket du inte vet om disel .....det är bättre och fråga än och ställa till det .........ställer gärna upp. Janare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Jarnare........... Tacksam för alla tips..... Mvh ->Max Fischer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kjell Nilsson

Hej...har själv en YSB8 och känner igen problemet med att man måste ha gas reglaget på max vid start och att den sakta går upp i varv....och att tomgången är osäker, ville gärna tjuvstanna... justerade insprutningspumpen enligt instruktionsboken, sen gick den som en klocka, lättstartad både varm och kall, tomgången stabil och säker.... och det är riktigt att det inte finns någon kallstart-anordning, instuktionsboken rek startgas om det är kallt, men jag har aldrig haft startproblem.... Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. ska starta motor om några dagar........... :lol: :roll: men, [RÖD] justerade insprutningspumpen enligt instruktionsboken, sen gick den som en klocka, lättstartad både varm och kall, tomgången stabil och säker....[/RÖD] Det står inget i min instruktionsbok, hur ska man göra? Eler det är bara skruva loss allt och bära till Yanmar? Tack Tack..... Max.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kjell Nilsson

Hej,... jag har en instruktionsbok, se bild, finns att köpa på http://lidingomarin.bai.nu/, den är till YSB8/12, vet inte om den finns till YSM också, men är kanske samma grejer på dessa modeller..finns många bra tips i denna Man behöver inte skruva loss något från motorn, men det är ett antal punkter som man måste följa, nån låsskruv som vrids 90grader, dra en skruv med två fingar mot ett stopp....mm Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst karlsson

byt bränsle filter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...