Gå till innehåll
torsdag 30 oktober 2025
Flipper12

Irriterande slagvatten

Rekommendera Poster

Det samlas slagvatten i motorrummet på min Flipper 700, vatten som jag inte kan räkna ut var det kommer från. Allt verkar normalt när man kollar, sjövattenintaget (VP 280), förbindelserna, impellern (Ford 351 med separat sjövattenpump) och avgasförbindelserna mellan övre knän och anslutning till drevet - allt verkar OK. Lik förbaskat har jag efter en tid 4-5 liter vatten, som dessutom är oljeblandat (tror att den trycker lite olja via vevaxeltätningen, men det kan jag leva med). Eftersom botten är avdelad med en tvärställd förstärkningsbalk som gränsar av främre och bakre delen, vet jag att vattnet måste komma in i bakänden. Nu börjar jag lura på om det kan läcka i tätningen mellan skölden och skrovet och att det är där vattnet kommer in. Brukar sådant förekomma? Någon som har några andra tips eller erfarenheter?

Örjan-med-Flippern 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yepp hade samma problem för några år sedan, då kom det in lite via en genomgående fästbult i skölden. Sikaflex runt skallarna på fästbultarna under vattenlinjen och även rund sköld-akterspegel gjorde susen.

Du har inte en dyvika i aktern som börjat läcka lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...