Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Greb

Vilken typ av båt?

Rekommendera Poster

Hej hej!

 

Jag sitter och funderar på att köpa båt. Har varit och tittat på lite båtar och försöker hitta en båt som skulle passa.

 

Naturligtvis är det en hel del frågor som dyker upp, och med så lite erfarenhet jag har blir det genast svårt..

 

Har tittat lite extra på en Ryds 510 GTI -07, med en 75 hästars Mercury Optimax. Alternativt en 80 hästars Mercury 4-takt. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Antingen båten eller motorn eller kombinationen?

 

Min tanke med båtköpet är att dels puttra runt och fiska, och dels åka vattenskidor. Nästan uteslutande i insjöar.

 

Blir 510:an för liten om man ger sig ut på havet en sväng?

 

Ska man köpa 2-takt eller 4-takt? Har hört att 2-taktare ska förbjudas. Finns det någon sanning i detta? Skiljer det mycket i bränsleförbrukning?

 

Vad finns det för fördelar och nackdelar med de olika motorerna?

 

Skulle vara otroligt tacksam om någon ville hjälpa mig att räta ut frågetecknen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För de användningsområden du nämner lär Ryds 510 GTI funka alldeles utmärkt. Men tänk igenom ordentligt dina nuvarande och ev framtida önskemål vad du vill använda båten till, och även hur många ni vanligtvis kommer att åka i båten. Ju fler som skall med ut och åka desto viktigare att du ligger i övre rekommenderade hästkraftantalet för båten.

Så du kommer upp i planing rimligt snabbt och väl i planing att motorn får jobba på rimligt varvtal. För liten motor blir det mer el mindre problem med dessa två saker. Ryds 510 GTI klarar en last på 6 personer och skall man åka så många bör du ha max motor dvs 80 hk (el 75 hk Optimax).

 

Båten är snygg tycker jag och har en bra inredningslayout. Skrovet är relativ nyutvecklat kom 2005 ungefär och är troligen vakuminjicerat som innebär hög jämn kvalitet, lätt och starkt. Kolla upp detta så vet du.

Att båten går bra i sjön tror jag inte du behöver oroa dig för.

Det kan nog nån som har en sån båt bekräfta.

 

En nackdel med 510 GTI är att den öppningsbara dörren ut till badplattformen stjäl en sittplats (fast men kan ju sitta med en kudde under rumpan där förstås).

 

510 GTI kan du åka med på havet men du får ju använda sunt förnuft och inte ge dig ut i de värsta vindarna/vågorna.

 

Mercury 75 Optimax resp 4-taktaren 80 EFI är bägge fina motorer. Kvittar i stort sett vilken du väljer. Bägge är miljögodkända (CARB 3-star och EPA 2006), bägge insprutning - direktinsprutning på Optimax och elektronisk insprutning (EFI) på Mercury 80 EFI 4-takt. Bägge ganska tysta även på högre varv (på lägre varv är de tysta och fina). Bra drag förstås, ungefär jämbördiga, ev att Optimaxen har lite bättre acceleration.

 

Egentligen kan du ta två lappar och skriva 75 Optimax på ena och 80 EFI 4-takt på den andra. Stoppa ner den i en skål och rör om. Blunda och ta en lapp ur skålen. Svårare än så är det inte.

Bägge motorerna är såpass likvärdiga i praktiken att det egentligen kvittar vilken du väljer, du kommer bli nöjd vilket som.

Fast det är bra att veta lite om de viktigaste för- och nackdelarna med 2-takt direktinsprutning resp 4-takt med EFI så det inte kommer som nån överraskning senare.

 

2-takt med direktinsprutning:

Plus:

* Ej lika mekaniskt komplicerade som en 4-taktare

* Lite lättare att göra service på själv som en följd av detta

* I regel något vassare acceleration än 4-takt men i praktiken tror jag knappast du märker skillnaden

* Kan vara några kilo lättare än motvarande 4-takt men är i regel marginellt (Optimax ca 170 kg, 80 EFI 4-takt ca 180 kg)

Minus:

* Du måste fylla på marin 2-taktsolja ibland i behållaren på motorn, lite pyssel att hålla reda på detta och ha med extra olja i båten

* Kanske lite råare gång på tomgång (Optimax 75 är 3-cylindrig, 80 EFI 4-takt är 4-cylindrig)

* En hel del elektronik som styr tändning och insprutningssystemet, alla dessa elektronikboxar kan ev krångla (som all elektronik) och bli dyrt att reparera (när garantin gått ut)

 

4-takt med EFI:

Plus:

* Mjuk gång i hela varvtalsregistret, speciellt på tomgång som kan vara en fördel om man trollar eller annars kör mycket på tomgång

* I regel ungefär lika bra fartmässigt som 2-takt

* Ingen olja att fylla på under sommarsäsongen - bara att tuta och köra (och kolla oljestickan på motorn regelbundet)

Minus:

* Mer mekaniskt komplicerad med ventiler och kamrem (men även kamkedja förekommer på t ex Suzuki 4-takt), något större risk att nåt kan gå sönder

* Dyrare att serva

* I regel något tyngre än motsvarande 2-takt med direktinsprutning

* Liksom 2-takt med direiktinsprutning har även 4-takt med EFI en hel del elektronik som måste lira, så samma risk med detta som nämdes ovan för 2-taktaren gäller även här

* Ev något dyrare än motsvarande 2-takt med direktinsprutning men bägge är ungefär lika dyra

 

Är du bara medveten om för- och nackdelar med de båda teknologierna så kan du välja vilken som. Men tycker du nån för- el nackdel är viktigare än andra som fäller avgörandet till den ena eller andra typens fördel så köp det du anser verkar bäst.

 

Det är nya 2-takt med förgasare som det är förbjudet att sälja sen årsskiftet (nya som återförsäljarna hade i lager då får dock säljas).

Du kan alltså lungt köpa en Mercury Optimax eftersom den är miljögodkänd och inte omfattas av förbudet.

 

Tips: Kolla i Ryds tillbehörskatalog 2007 som finns i PDF på Ryds hemsida (Kataloger), där kan du se vilka tillbehör som finns till 510 GTI som t ex vattenskidstång, styrpulpetöverdrag, fast tank, dynsats osv.

 

Lycka till.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 25 juni 2007 | 22:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga tack! Det var inget dåligt svar!

 

Det dök naturligtvis upp ett par följdfrågor..

 

Skiljer sig bränsleförbrukningen mycket åt på en Optimax och en 4-takt 80 hästars? Ungefär vad dricker en motor i den storleken?

 

Sen undrar jag om en Optimax sotar igen av att ligga och trolla på tomgång? Läste nån stans att 2-taktare gör det.

 

Tack så mycket för hjälpen Bo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljer sig bränsleförbrukningen mycket åt på en Optimax och en 4-takt 80 hästars? Ungefär vad dricker en motor i den storleken?

 

Skillnaden i förbrukning mellan Mercury 80 EFI 4-takt och Optimax 75 hk är inget at bry sig om egentligen, det är mer el mindre försumbara skillnader. Kan väl skilja nån tiondels deciliter hit el dit på högre varv. Inget du lär märka av, ditt körsätt med båten kommer att ha mer avgörande verkan.

Kan ge dig några siffror från en test av Optimax 75 på en Buster XL:

 

FART, knop:

Toppvarv: 33,6

Minus 500 v/min: 30,0

Minus 100 v/min: 25,6

Minus 1500 v/min: 21,7

 

FÖRBRUKNING,

a) liter/timme:

Vid toppvarv: 28,2

Minus 500 v/min: 21,4

Minus 100 v/min: 15,2

Minus 1500 v/min: 10,8

B) Liter/sjömil:

Vid 30 knop: 0,71

Vid 25 knop: 0,58

Vid 20 knop: 0,51

 

LJUDNIVÅ, decibel

Vid 30 knop: 83

Vid 25 knop: 81

Vid 20 knop: 79

 

Du kan räkna med ca 0,5 liter per sjömil om du håller dig mellan 20-25 knop som marshfart.

 

Mercury 80 EFI 4-takt hamnar ungeför som ovan, kanske något tystare, kanske aningens snålare på bensinen men din körstil kommer att påverka mer.

 

Sen undrar jag om en Optimax sotar igen av att ligga och trolla på tomgång? Läste nån stans att 2-taktare gör det.

Nej de nya 2-taktarna med direkt bränsleinsprutning klarar att köras på tomgång hur länge som helst, likt 4-taktare. Det är 2-taktare med förgasare som inte gillar att gå på tomgång för länge.

 

Tack så mycket för hjälpen Bo!

 

Varsegod,

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 27 juni 2007 | 00:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jeg kan varmt rekommandere sættet 510 med 80EFI (2007). Har selv 510 gti med 100EFI men det er præcis samme motor. Se billeder i min sjöbod. Kan evt. sende et videoklip fra en tur i båten hvor du kan høre ljudniveau. Jeg var selv meget i tvivl om det skulle være optimax eller 4-takt med røg og trækkraft i tankerne.

 

Mvh

 

Malte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...