Gå till innehåll
fredag 17 juli 2026
helenaolsson

Vatten under ruffdurken

Rekommendera Poster

Hej! Jag har nyligen köpt en Stortriss Mk1. Har dock märkt att den tar in regnvattten och det har blivit vatten stående under ruffdurken. Någon som känner till problemet? Borde inte detta försvinna automatiskt med tanke på självlänsen?
Och framför allt: Hur pumpar jag ut vattnet som finns under durken? Jag märker att det finns vatten där eftersom när mam pumpar med foten på durken sipprar det fram vatten. 
Tacksam för svar! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
På den Stortriss som jag hade förut så rann det in vatten via akterspegeln och sedan vidare in under durken. Eller för att vara mer exakt, det rann in under den plåt som satt upptill på akterspegeln och genom avrinningshålet från motorbrunnen. Jag löste det genom att dels lossa plåten och täta under den, dels epoxibehanla kanterna på avrinningshålet. Vet ju inte om det beror på det på din båt, men så var det på min MK1.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Helena!

Som ägare till en MKII så är jag inte säker på hur det ser ut i din båt men på det du beskriver låter det som om det har kommit in vatten i glasfiberlaminatet. Var sipprar vattnet fram när du pumpar med foten?

På MKII:orna kommer vatten in mellan skrovet och ruffdurken från akterförvaringen. Om man, som jag, till exempel har ankarförvaring där så rinner vattnet från ankartampen fram under durken i ruffen. Även bensin som råkar sippra ut från en fulltankad tank hamnar där vilket inte är så kul. Jag har tätat akterutrymmet för att inget ska rinna fram vilket har fungerat bra.

På MKII:orna finns en liten rund inspektionslucka framme vid den upphöjda förpiken. Genom denna lucka kan man svampa ur vattnet eller, om det är mycket, dammsuga ut det med en våtdammsugare. (Det finns billiga 12V-dammsugare typ Dustbuster).

Om vatten kommit in under durken så kan det inte komma ut via självlänsarna som endast tar hand om vatten som hamnat i sittbrunnen.

Om du har fått in vatten i glasfiberlaminatet så blir det lite komplicerat. Då måste man skära bort allt som är ruttet och ersätta med nytt. Inte helt enkelt att göra så det får vi verkligen hoppas att du slipper!

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!
Tack för era svar. Var och kollade i båten igår (det ösregnade i Göteborg). Det jag märkte var att det läckte in från ventilationshålet samt att det var väldigt mycket kondens (det droppade från taket). Men det kan väl inte bildas så mycket att det står flera cm vatten? Själva stuvfacken inne i ruffen blir också vattenfyllda.
Det jag menade med att det kommer fram vatten när jag pumpar med foten är att det sipprar fram vatten i ett litet minihål i durken (som jag inte vet vad det är till för).

Gösta: Menade du att det kom in regnvatten eller havsvatten vid akterspegeln?
Jag ska testa med att täta vid akterförvaringen också så får vi se om det blir bättre. Jag hoppas bara att jag inte tätar igen nåt som inte ska tätas :)

/Helena 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Visserligen hamnar allt vatten som kommer in i båten under durken, men att det skulle komma så mycket kondens det har jag svårt att tro. I o f s behövs det inte så mycket eftersom det ligger skum under durken, sä det ser mer ut än vad det är när det tränger fram i hålen, men ändå... Problemet är annars rätt vanligt på Stortrissarna.

I mitt fall var det regnvatten som kom in via akterspegeln. Det rann via däcket, in under metallskenan, ner i aktre stuvutrymmet o vidare ner under durken. Det tog mig flera år att komma underfund med det o hitta var det rann in.

Minihålet, är det något av hålen för kölbultarna du menar? I varje fall var det där jag såg att det kom fram vatten på min. Det finns några sådana hål i ruffdurken, det brukar sitta små vita, löstagbara plastpluggar i dem om inte de kommit bort.

Kolla gärna slangarna till självlänsen oxå, det brukar sitta något som liknar vanlig trädgårdsslang där, om den slangen eller någon av anslutningaran på den läcker får du samma effekt, sötvatten under durken. Det kan ju även, som Fred påpekar, komma via akterstuven. Allt vatten som hamnar där rinner ju vidare in.

Har du smakat på vattnet så du vet att det är sötvatten?

G. 

post-3623-1394235124,9383_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
jo, jag smakade på vattnet och det var sötvatten. Har dessutom lossat på de vita plastpluggarna och pumpat ut vatten, men som du sa var det ju inte så mycket där under ändå.
Det lilla minihålet jag skrev om är alltså inte kölbultarna utan ett litet hål, ca 7-8 mm i diameter, på babord sida. 
Jag har kontrollerat slangarna och de verkar inte läcka, så nu tänkte jag helt enkelt täta i akterstuven och den där plåten så får vi se om det blir bättre.
Tack för alla tips. Nu hoppas vi på en solig sommar med mycket lite regn (är trött på att pumpa).

/Helena 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas det går bra. Nu minns jag inte om jag sa att det är bra att även täta kanterna på hålet genom akterspegeln som dränerar motorbrunnen, är det otätt där rinner vattnet in i distanmaterialet i akterspegeln o det kan bli rätt kexigt. Jag borrade upp hålet lite extra o tätade mot distansmaterialet med epoxi.

Berätta gärna här hur det går.

Må så gott o trevlig seglingssommar!

G. 

post-3623-1394235125,1716_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Nu är felkällan hittad! Det har ju inte regnat nådigt i göteborg den här sommaren. Har behövt pumpa ur ca 60 liter vatten i veckan. Nu verkar det äntligen torrt och det är precis som du sa: Det är avrinnigshålet som är boven. Har haft några temporära lösningar, men tänkte sätta en tätad slang i hålet för att se om det funkar permanent. Annars ska jag borra ett nytt avrinningshål och täta igen det gamla. Tack så hemskt mycket för alla bra tips.
Bifogar en bild från en av de bra seglingsdagarna här i Göteborg. 

post-27236-1394235151,6369_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att du hittade felet. På min gjorde jag så att jag borrade upp hålet lite extra, jag tyckte det var för trångt, det fastnade skit där, o sedan tätade jag med marinepoxi, det funkade. Hade först tänkt limma i en bit rostfritt rör, men det räckte med att måtta kantenr rejält med epoxi.

Ha en skön segelsommar!

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...