Henkeboy22 0 Postad 14 Juni , 2007 Hej! Är det någon som vet hur en Ockelbo B16 med en 70 hk Yamaha -89 bör gå? Toppfart, vilken propeller, montagehöjd på akterspegel och sånt? På min sitter det en alupropp 13x23 tum, loggen visar 33 knop men jag tycker den borde gå fortare (vet inte om man kan lita så mycket på en vanlig trycklogg iofs, dessutom originalmätare), däremot visar varvräknaren 4900 rpm då, och det är ju för lite iaf, dom ska ligga mellan 5000-6000 rpm. Alla tips och fakta mottages tacksamt! Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 15 Juni , 2007 Hej... Till att börja med så kolla med GPS då tryckloggar inte är särskilt tillförlitliga. Jag har typ samma ekipage fast med en Evinrude 70 och den ligger på mellan 30-33 knop. Har märkt att motorn kan hissas säkert en tum vilket borde göra en del. har alltid haft mina motorer monterade med skäddan ca en cm, över skrovets V. ALDRIG under! Visst det kan släppa lite vid tvära girar men jag har hellre bättre prestanda och bra bränsleekonomi. B16 har ju underbara sjöegenskaper men det kan göra att topphastigheten blir lidande då skrovet har en hel del våt yta. Tycker ändå att man borde få upp den i 35 knop med last, rätt trimning och hissning så... Kolla upp din motors maxvarv noga, är det 5500r/m så kan du gå ner en el, två tum i stigning. tror inte det påverkar toppfarten men du får bättre acc och styrka. När du testar toppfart så tillta upp motorn ganska rejält, var uppmärksam på om motorn börjar övervarva el om styregenskaperna försämras, då tilltar du ner den igen ngt,... Likaså kan fören börja studsa då är den övertilltad. Även vid marshfart bör motorn tilltas ut lagom för att få bästa bränsleekonomi beroende på hur båten är lastad. Lycka till och hör av dej hur det går... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkeboy22 0 Postad 15 Juni , 2007 Tackar för informationen! Ska kolla upp detta vid tillfälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 16 Juni , 2007 Hej Jag hade en dc med yamaha 70 och den gjorde 33 knop med en 13x19 propp. 23 tums stigning låter för mej lite mycket..21 borde vara lämpligare. ´ Hur mycket varvar motorn? /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 16 Juni , 2007 Vår förra båt var en Ockelbo B16 med en Yamaha 50 hp fyrtakt (underbar båt i sjön!). Den gjorde 33 GPS-knop, så nog bör du kunna få din båt att gå 37-38 knop med rätt propeller, trim, medvind, sol i ryggen m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebbersten 0 Postad 16 Juni , 2007 Samma här, jag har en B16 med en mercury 50hk 4 takt och den gör oxå 33 knop. Men en polare har oxå en B16 med en johnson 70hk men han kommer bara upp i ca35-38knop men törstig som bara den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 16 Juni , 2007 Halloj! Har haft en B16 med 70 ymaha 2takt,gjorde då 37-38 beror på vilket humör hon var på 5600 varv som mest. Stark som bara den, vi drog upp dubbla skidåkare.Vet ej vilken storlek jag hade vet jag ej. Båten vobblade lite när det var bleke pga den platta sissta biten i aktern. Ja det är den bästa båten (ekan) som man kan tänka sig att ha. Kör hårt //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkeboy22 0 Postad 16 Juni , 2007 Varvräknaren visar 4900 rpm... så jag ska låna en annan propp till att börja med. Senast ändrad av Henkeboy22 | 16 juni 2007 | 23:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkeboy22 0 Postad 17 Juni , 2007 Hej igen, nu börjar det ordna upp sig iaf. Lånade en GPS och en annan propp idag och gjorde lite tester som gav följande resultat: Med 13x23 propp toppade båten 34 knop enligt GPS vid 4900 rpm (tryckloggen visade 33 knop så skillnaden var ju liten). Jag bytte till en 13 1/4x17 och drog iväg... Vid 5800 rpm slutade jag dra på gas och farten var då 32 - 33 knop, ändå så fanns lite kvar att ge på reglaget... Med en lämplig propp så ska det kunna bli åka av ändå iaf... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkeboy22 0 Postad 18 Juni , 2007 Jaha, lite korrigeringar då.......Uppgifterna om motorns maxvarv fick jag via telefon på en firma (i en annan kommun) jag ringde till (auktoriserad Yamahaverkstad till på köpet), nu idag snackade jag med en annan verkstad att jag tag i en instruktionsbok på min motor och i den står det angivet 4500 - 5500 rpm....så då låg ju motorn inte för lågt i varv egentligen med 13 x 23 proppen...., finns ju faktiskt utrymme för mera stigning om man vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser