Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Pollare

Slirande propeller kan gå att fixa till billigt!

Rekommendera Poster

Har läst en del inlägg om slirade proppar eftersom jag själv råkat ut för det häromdagen. Fick rådet att köpa ny propeller då det inte lönar sig att renovera gummidelen i propellern. Nu har jag själv pressat ut hylsan och medhörande gummidel och den var inte alls vulkad utan bara ipressad med väldigt tajt inpassning. Jag fick använda mig av en hydralpress för att få ut och i den men det var väldigt enkelt. Bara att rengöra från gammalt axelfett och smuts och pressa in igen, fungerar alldeles utmärkt och jag sparade 1000 kronor... Problemet började efter det att jag fettat in propelleraxeln med fett och antagligen har överskott letat sig in mellan gummit och propellern och därmed fått det att börja slira vid gaspådrag. Börjar det slira så kommer fettet bara göra det sämre och sämre... Tips! Ett minimum av fett, inget överflöd och se till att torka bort eventuella klumpar som kan leta sig in.

Visst kan det vara så att en ny propeller klarar lite överskott av fett etc. men det är inget roligt att behöva kassera en propp som annars ser ut som ny bara pga att den slirar.

 

Det kan också vara ide att prova någon form av silikonlim eller gummilim för att få bättre vidhäftning. I mitt fall räckte det att klämma in den riktigt ordentligt, den sitter som berget.

Jo, jag har en 20 hästars motor från -74 så det kan vara bökigare med kraftigare proppar förstås.

 

Senast ändrad av Pollare | 12 juni 2007 | 23:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


jag skulle prövat limma täta detta är ej halkigt silicon utan liknar mer gummi och är otroligt starkt när det vulcat.

 

sidhänvisningar har getts tidigare så sök på forumet, liten klick går säkert att tigga hos närmsta bilvekstad eller bilplåtslagare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha...det tog ett tag innan jag var klar med växelhusrenoveringen men i går blev jag klar och tog en tur med båten. Vill bara meddela att det gick inget vidare med propellern som jag trodde var fit for fight. Det kändes först som att motorn hackade kraftigt vilket gjorde mig lite ängslig eftersom jag varit inne i växelhuset och pillat, men när jag gasade mer så slirade det enormt mkt. Problemet vid låga varv var alltså kraftiga ryck i motorn och det blir antagligen så när gummit släpper något varv åt gången. Vid kraftigt pådrag så slirar det hela tiden. Båten gick inte ens upp i plan... Så ni som läst detta innan och fått villfarensen att det går att renovera proppellergummin hemma...glöm det och gör som jag, beställ en ny propp så slipper ni framtida slir...ledsen att det dröjde med provturen!  :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att de funkar så på stora motorer med !! Hade precis min propp inne för samma sak och när jag fick tillbaka den så kunde jag se någonting som liknade lim längs kanten !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...