Gå till innehåll
måndag 27 juli 2026
Namkong

Kombi GPS-ekolod

Rekommendera Poster

Tjena!

Hjälp!!!!!!!

Vad ska jag välja? Är ute efter en kombi GPS-ekolod att ha till fiske. Vill ha en kombo för att få mer exakt fart. Men vet inte vad jag ska ta. Kollade först på Garmin 178c och 298c att ta hem från USA. Var i kontakt med gpsdiscount och dom sa att dessa modeller är på väg ut och att Garmin inte ska producera flera av dessa. Dom kom med förslaget Garmin 520s, men jag kollade denna modell och den har en massa buggar i sig(missvisar en massa). Modellen 525 kollade jag sen och såg att dessa tar inte vanliga bluechart eller g2 kort utan en annan sort, men jag tycker jag är uppe i lite för avancerade apparater för att ha till fritidsfiske. VAD SKA JAG VÄLJA??? Hjälp mej snälla. Har ni några kombi modeller som ni kan rekomendera. Behöver inte vara Garmin eller var något jätteavancerat. Som sagt, det ska användas till fritidsfiske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag kan nog inte hjälpa dig med kombi ekolod, men när det gäller för fritidsfiske så kan jag utan vidare rekommendera Lowrance X136DF.

Det är ett rent ekolod, men med suverän upplösning och farten stämmer så gott som exakt, vill du ha billigare så ta ett X126DF. Sedan är det detta med monkrom eller färg, jag valde också lite där emellan ibörjan, men ser man till upplösningen så är det monokrom som gäller, för att komma upp i samma prestanda så är det helt annat pris. Känns oerhört lugnt och skarpt att titta på dessa ekolod.

Mitt råd är alltså att inte kasta ut extra pengar på ett kombi paket när du skall använda det till fiske, liksom jag gör.

Länkar till dessa ekolod:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=169182 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=169180

Senast ändrad av elektro1 | 10 juni 2007 | 09:01

Senast ändrad av elektro1 | 10 juni 2007 | 20:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har erfarenhet av loggen på renodlade ekolod. Hjulet som anger farten missvisar väldigt mycket i låga farter. Jag ska ha lodet och gps:en till trolling främst, så då vill jag ha lite mer exaktare fartangivelser än en dif på mellan 3-6 knop. För det är diffen det handlar om när man tar farten genom skovelhjulet på ekolodet. Plus att jag får hem en Garmin 298 kombi fån USA för 3100:- om jag åker på tull och moms så ligger den på 4500:-

Senast ändrad av Namkong | 10 juni 2007 | 12:17

Senast ändrad av Namkong | 10 juni 2007 | 12:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu hört flera av mina vänner som säger samma sak, att ekolod visar fel fart i låga farter, inga problem när farten är högre, men vid sakta gång.

Så jag får erkänna att jag har lärt mig något nytt här. Jag erkänner när jag har fel.*skratt*

Tack vare detta så kikade jag runt lite på nätet och hittade en enkel GPS för att mäta hastighet bla, inget med kartor och sånt. Den heter Garmin eTrex och kostar 1195:-. Då detta verkar vara ett bra val så gjorde jag slag i saken direkt och beställde ett.

Jag har ju redan ett underbart ekolod och därför tar jag en enkel med bra gps för att mäta farten bla.

Kanske lämpligt att kombinera 2 st produkter istället för en kombi?

(Jag vill ha lite info om denna själv så jag öppnar en egen tråd,Garmin Etrex,).

Länk till Garmin här:

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=37

Senast ändrad av elektro1 | 12 juni 2007 | 07:45

Senast ändrad av elektro1 | 12 juni 2007 | 08:18

post-25143-1394235097,9783_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan, vet inte vad detta kostar i USA men jag har en Navman trackfish 6500 och är väldigt nöjd. Dessutom får man bränsleförbrukning som är väldigt exakt vilket även gör att man får en tankmätare till tanken.

Ekolodet är i färg och givaren går att ändra mellan 50 - 200Hz för att klara stora djup eller mer detaljer (fiskar) på grundare platser. Har tidigare erfarenhet av gilligare ekolod, Hummingbird och Lowrance och måste säga att det är skillnad på ekolod och ekolod.

GPSen funkar jättebra och man kan dela skärmen mellan ekolod och sjökort för att ex. vis leta upp grynnor eller andra bra fiskeplatser.

Jag betalade 8000kr inkl. bränslegivare plus sjökort så det blev c:a 10000kr. Men det är väl 8000kr som skall jämföras med eftersom sjökort inte ingår från USA misstänker jag. Men kan du hitta även denna till halva priset i USA kan jag varmt rekommendera det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Är också på jakt efter ett komob-instrument. Har tittat lite på Garmin 178c och Navman 6500. Man hör olika från alla håll och kanter men hur är Navman 6500? Är den snabb att uppdatera kartbilden när man har lite fart? Har Navman 6500 extern antenn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, sålde just min 178C plotter som satt på båten när jag köpte den. Hade en Navman 6500 bara 0,5år gammal sedan tidigare och valde den istället av följande anledningar:

Navmanen är helt klart snabbare på just uppdateringar.

Navman klarar delad bild, både ekolod och sjökort.

Navman har bränslegivare (flödesgivare).

Navman har mörkerläga på skärmen så den inte bländar så mycket i mörker.

Sjökorten funkar bättre i Vänern, runt vänersborg finns stora fel på Bluechart korten. Kanske fixat i senare utgåva, men den jag hade var inte bra.

Navman har extern antenn vilket jag tycker är bättre.

I övrigt väldigt lika vad jag han testa, skärmarna jättebra på båda. Monteringsramen är bättre på Navman då den även går att vrida men för mig spelade det ingen roll eftersom jag flushmonterat den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två alternativ... Har du en nyare Mercury så finns det något som heter Smartcraft där man får massa info om bränsleförbrukning mm. så det är det bara ett kontaktstycke.

För övriga motorer så är det en separat flödesgivare som man sätter på bränsleslangen och sen via en kabel och adapter till plottern.

Det är lite bökigt med kalibreringen men när det väl är gjort stämmer den väldigt exakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...