Gå till innehåll
söndag 23 november 2025
samba

Albin är borta.

Rekommendera Poster

Jag har lyft ut min gamla Albin och täppt igen propelleraxel hålet med gäng-stål/stav,tätade med sika i bägge ändar o drog ihop med mutter o bricka.Kör denna sommar med utombordare tills jag bestämt mej vad jag vill ha.Båten blev ju mycke lättare att manövrera i trånga hamnar o smidig att backa med,vänder på en femöring.Fick oxå mycket mer utrymme där motorn satt innan.Om nån har behov av en fungerande Albin o-21 så är min till salu,med start generator och fixad förgasare.Motorn funkade perfekt hela förra sommaren,jag hade problem med avgasröret/slangen. Zamba.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Zamba.
Så du hade en Albin i din Fin-Gal?
Bensinare alltså?
Synd. hade det varit diesel så ...
Hade också problem med avgasröret som var dels het och dels bullrade. Rena orgelpipan.
Numera är det vattenkyld som på de flesta båtar. Skall vi ses nån kväll denna vecka senast onsdag, sedan reser jag bort ett tag fram till midsommar? Eller tuffar du hit till vår brygga från Arken/Kungsängen?

Ang vändingsmanövrar. jag har en lösning som skulle passa på Fin-Galn som ju är lite knepig för propellern sitter ovanom och akter om rodret. Ingen vattenström som träffar rodret och man måste upp i styrfart för att den skall lyda roder. Hör av dig om du är intresserad.
Skicka privat email eller ring 1052-60380
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kalman.Det skulle vara kul att ses men jag är i Åre nu och kommer tillbaks till båten innan midsommar,vi ses .Mvh Zamba.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Till Alla Fin-Gal samt övriga båtvänner.
Är hemma på Midsommaren och bryggan  rymmer några båtar till.
Har just fixat klart skarven mellan wire och halända för fallen. Det blev linlås och kaus, splitsade ej wiren. För jobbigt och jag får inte isär den vid behov.
Kommit på ett knep att manövrera in lätt och smidigt till bryggan.
Fin-Gal damen  vrider sig alltid åt samma håll när man backar oavsett roderläge och uppnådd styrfart. Står man vänd akterut så går aktern åt styrbord, dvs vänster. Läggar man i frammen så fortsätter hon att vrida sig åt samma håll. Detta utnyttjar jag genom att komma snett i en babordsgir mot bryggan och lurar henne att snällt svänga in baken (flå´ t aktern)  längst bryggan genom att i lämplig ögonblick växla mellan fram/back. Jag backar alltså in båten av olika anledningar. 
En annan egenhet  på Fin-Gal. Testa att göra det snävaste babordsgiret med motorn på 1/4 gas, det blir  förvånansvärt liten vändradie när hon fått upp farten. Lägg i friläge nu och gör inget. Hon snurrar runt sin egen axel som en kompassnål i nästan 2 varv!
Vilka andra båtar gör så?
Detta tål att diskutera och ventileras av er alla som har en Fin-Gal.

Det finns en senare model mot slutet av tillverkningen där man flytade rodret så det kommer upp bakom sittbrunnssargen och rodret har en skädda. Hur är de båtarna?
Nån som vill skriva och berätta?
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...