Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Redardotter

Buster L från 2001 tar in H2O ...

Rekommendera Poster

Hej,

har en Buster L, årgång 2001, köpte den begagnad för två år sedan på trailer, gubben blev sjuk något år innan så den var ej i sjön.

 

Nu inser jag att det omöjligt regnat så mycket i Stockholm att det var befogat att pumpa ut dryga 20 liter efter helgen som gick. Erinnar mig om att problemet också fanns förra året men då lade jag itne så mycket vikt vid det.

 

Vad gör jag ? Kör Sikaflex runt hela gummikanten i båten ? Någon annan som märkt av oönskat vatten i båten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte självläns i din båt för regnvatten? Jag är inte säker men jag tror inte att det är läckage runt gummikanten i alla fall. Och det borde inte vara läckage i skrovet heller. Är det inte vatten som kommer in via motorbrunnens alla genomföringar? Märker själv att jag ibland har vatten i kölsvinet som måste pumpas ut på min XL men vad skall man annars ha pumpen till om inte ta bort vatten!? Jag ser det inte som ett problem i alla fall, båten lär ju inte ruttna bort precis... :)

 

/Pollare

 

Ps. Har du inte pluggarna i när du är ute och kör så kommer det in vatten bakvägen när du gör hastiga stopp. Kanske är det det vattnet som letar sig ner i kölsvinet. Jag har alltid mina pluggar i men så trailar jag båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du slälvläns?   ....fick pumpa ut mycket vatten varje dag när det var som regnigast förra året på min Buster RS- så jag vet hur det känns....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett alukärl på min baksida under några regniga dagar och det är förvånadsvärt hur mycket vatten det blir på en relativt liten yta. Man kan ju bara tänka sig en hel durkyta och rega... Hamnkapell kan vara ett alternativ till att se till båten då och då. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

Jag har samma problem och det höll på att sluta riktigt illa förra helgen. Jag har i min Buster L året om eftersom jag tycker det är kul att fiska hummer. Jag märker att det är mycket vatten i kölsvinet så fort det har regnat lite.

 

Förra helgen blåste det storm på västkusten och min självläns kan inte ha fungerat ordentligt för när jag kom ner till båten var den nästan helt vattenfylld. Motorn låg farligt nära vattenytan men batteriet hade klarat sig så jag lyckades starta länspumpen som fick gå en timma innan båten var tom.

 

Nu är jag orolig när jag skall resa bort en vecka. Har du listat ut hur vattnet tränger ner i kölsvinet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Alla Busters båtar har en liten plugg i aktern på kölen, kanske kan det vara den som läcker in vatten? Med tanke på att du har båten i året om kan något spruckigt kring pluggen om det varit minusgrader ute och lite vatten legat i kölen?

Problemet skulle också kunna vara att rören till självlänsen har blivigt igentäppta av tex löv och smuts. Tästa att spola ur rören med en vattenslang.

Har själv också en L. Har inte upplevt just detta problem, men när båten blir för tung i aktern brukar vattnet gå bakvägen och läcka in i sittbrunnen. 

 

MVH Sebbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Alla Busters båtar har en liten plugg i aktern på kölen, kanske kan det vara den som läcker in vatten? Med tanke på att du har båten i året om kan något spruckigt kring pluggen om det varit minusgrader ute och lite vatten legat i kölen?

Problemet skulle också kunna vara att rören till självlänsen har blivigt igentäppta av tex löv och smuts. Tästa att spola ur rören med en vattenslang.

Har själv också en L. Har inte upplevt just detta problem, men när båten blir för tung i aktern brukar vattnet gå bakvägen och läcka in i sittbrunnen. 

 

MVH Sebbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...