Gå till innehåll
onsdag 15 juli 2026
Gustaf76

fyllning..?

Rekommendera Poster

Råkade slita lite i relingspulpiten på fördäck så ett par skruvar åkte ur och nu går de naturligtvis inte att skruva i igen ordentligt... någon som kan tipsa vad man ska fylla hålen med innan man skruvar i skruvarna igen ?

En polare sa silicone, men jag blev lite osäker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex 291 är vad du skall använda.

Undvik att använda Silicone på en båt. På akvarium kan det funka men på en båt skall man använda Sikalex el likande.

Sikaflex finns på små klämtuber men mer vanligt är de större 300 ml tuberna som du behöver en sån där pistol till som trycker ut tätningsmedlet.

Sikaflex är ganska dyrt, men bra. Otroligt kletigt men tätar mycket bra.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, Bosse tack för svar..

mao så en pyttetub för 2 små hål, och när det härdat så fäster skruvarna..?

mvh

g

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om du trasat sönder gängorna i hålet så fyller du först hålet (hålen) med långsamhärdande epoxy så du sen kan borra nytt hål med lite mindre diameter så skruven kan få fäste igen. Låt epoxyn härda några dar så den blir riktigt genomhärdad.

När du sen skall dra fast alltihop sprutar du Sikaflex i hålen och under fästet och skruvar sen fast pulpiten. Sikaflexen skall då tryckas ut och så får du en tätning som klarar vatten. Du kan skära bort överflödig Sikaflex när det härdat färdigt efter nån dag. En vass kniv brukar funka. Eller så kan du direkt efter att du skruvat fast pulpiten använda polyuretan thinner (som löser Sikaflex eftersom det är polyuretanbaserad) så att du får bort överflödig massa.

Som jag nämde är Sikaflex otroligt kletigt så ha sämsta kläderna när du jobbar med detta och ha papper/trasor och polyuretan thinner för rengöring.

Jag har använt Sikaflex ganska mycket genom åren och jag tycker det är en bra produkt. Sist jag gjorde nåt jobb med Sikaflex var när jag satt fast all min teak på min båt. Tror det gick åt 5 rör med Sikaflex 291 och en 292 innan jag var klar och min båt är ganska liten (5,7 m).

Ett jädrans kletjobb men det blev bra.

Mer info om Sikalex:

http://www.sika.se/marinprodukter(1).asp

/Bo

Senast ändrad av bossee | 27 maj 2007 | 21:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

slita lite säger du, är inte relingen fastsatt med genomgånde skruv med stora brickor och muttrar? Låter lite konstigt att man kan slita lite i relingen och den släpper av det.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

det är lite otydligt vad som hänt men några tips finns i alla fall beroende på vad som gått sönder.

1. Har skruvskallarna gått genom däcket? Då skall du sätta större brickor och täta av med sikaflex och skruva tillbaka räcket eventuellt måste du förstärka undersigan med marinplywood, plåt eller liknande, helst skall det plastas upp och repareras som det var från början

2. Har gängorna gett sig i räcket och det är en invändig gänga? då måste du dessvärre gänga om med större gänga och använda en större skruv eller sätta i en insatsgänga (helicoil)finns hos välsorterade verkstäder, glöm allt som finns på tub, plastisk metall, epoxi mm, räcken måste sitta fast ordentligt och skall därför repareras på riktigt sätt.

3. är det en fastsvetsad skruv i räcket som gängan gått sönder på? då måste denna bytas mot en ny av en svetskunnig person.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nej, skruvarna är inte genomgående, dom är skruvade rätt ner i fördäck (längst ut på kanten.) antar att jag då får fylla med Sika eller epoxy ? Eller först epoxy och när det härdat prova skruva i igen...?

Härdar Sika så man kan gänga ner en skruv i det ?

/G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen av er vet vad ni pratar om, sika? funkar bra som tätningdmedel och som sättlim men inget annat, dessutom är tech 7 överlägset sika.

För att återgå till ämnet!

Antingen skruvar du pulpeten med genomgående skruv, stora brickor samt med låsmuttrar, givetvis rostfritt.

Eller så placerar du en massiv plast platta under fästena som är ca 10mm tjock. I den skruvar du rostfria skruv. Massiv plast är lika hållfast som stål.

Gör du enligt ovan angivna råd kommer det garanterat hålla med råge.

Senast ändrad av krickus | 05 juni 2007 | 23:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...