Gå till innehåll
torsdag 01 januari 2026
Elevall

Båtvärmare Wallas 1800 problem

Rekommendera Poster

Jag undrar om det är någon hjälpa mig med ett problem jag fick efter att jag bytte fotogen-dunk, innan fungerade min Wallas 1800 utan problem men efter att jag bytte dunk (den gamla tog slut) så har jag inte fått igång värmen igen. Fläkten och pumpen går som vanligt, den suger soppa, men den verkar inte tända?

I vilken ände ska man börja, finns det någon servicelucka på en Wallas 1800 och kan man montera ner brännaren för att kontrollera om den har sotat igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får plocka bort burken längst ner där returbränsleslangen kommer ut. Där inne sitter brännaren. Ta det försiktigt och lägg på minnet eller skriv ned hur isolerbrickorna och värmespiralen sitter.

Det finns några fel som är vanliga. Ett enkelt du bör prova först är om överhettningsskyddet löst ut. Leta upp en liten rund röd gummigrej c:a 7-8 mm diam. Tryck in den och testa igen. När glödspiralen drar ström och det finns fotogen i brännaren ska det iallafall lukta lite fotogenlampa. Luktar det inget så kan dte vara glödspiralen som gått av eller att den inte får ström av nån anledning. Relä eller anslutning som har dålig kontakt. Vanligt med kontaktfel och ärgade kort då de sitter lite farligt för nedrinnande saltvatten.

När du monterar ihop brännaren - se till att du inte gör kontakt mellan metallen och glödspiralen. Då brinner ett relä eller liknande upp. Mycket lätt att glödspiralen inte isoleras från brännarens metalldelar om man missar lite med isolerbrickorna (som lätt går av).  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det löste sig, jag köpte en renoveringssats med sprial och veke och nu går den som den ska igen! 20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...