Gå till innehåll
måndag 13 juli 2026
Pilfinkarn

Uppfrätt anslutning till styrkabel

Rekommendera Poster

Upptäckte vid sjösättningen att inte styrningen fungerade som tänkt och det visade sig att muttern som sitter på styrkabeln och som ansluter mot styrcylindern (om den heter så) var nästan helt uppfrätt och föll i bitar när jag tog i den. Jag har pratat med en av dom lokala båttillbehörsaffärerna och man sa då att jag har fått galvaniska strömmar och i och med att muttern är (var) gjord i aluminium så har den tagit stryk. Tyvärr går det inte att byta bara muttern utan jag måste byta hela styrkabeln.

Min undran är om det är mer saker som har tagit stryk, hur ser jag det och vad behöver jag göra? Killen nämde att jag behöver nog se över anoden på motorn. Som ni förstår är jag inte så jätte båtvan, men jag lär mig hela tiden...

Jag har en Ryds 485s med en 40hk Johnson från -97 och båten ligger i Stockholms norra skärgård. 

/Pilfinkarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är styrkabeln bytt!

Nu till följdfrågan: anod/-er? Behöver jag sätta på extra än den som sitter på. Jag har förstått att den fena som kan ställas in i olika vinklar och som sitter ovaför propellern är en anod, men den ser ut som den kom från fabriken igår. Någon tipsade om att sätta en anod av modellen mutter på motorfästet på akterspegeln. Hjälper det? Är det någon som har erfarenhet av den typen?

Måste man sätta fler anoder. En på motorfästet och en på motorn? 

/Pilfinkarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är jättebra att du har bytt hela kabeln! Det är högst sannolikt att den också har tagit stryk och styrningen tillsammans med gasreglaget är en oerhört viktig säkerhetsfaktor i en båt! Tänk dig själv vad som skulle kunna hända om styrningen eller om gasreglaget hänger sig i hög hastighet då då är på väg in mot land!!! Inte alls så särkskilt upphetsande....

Därför är mitt råd att du byter även vajern till gasreglaget. Jo...det är en utgift, men vad är några fjuttiga 100-lappar mot hälsan eller livet?

Det är väldigt sannoligt att även den har gjort sitt för flera år sedan.

Anodens uppgift är att den ska lura till sig rosten. Alltså att den ska ta smällen först och börja rosta innan t.ex. motordelarna börjar rosta.

Din anod som sitter nere vid propellern är tydligen fräsch så den behöver du inte byta. Sedan bör man även ha en anod vid akterspegeln som sitter liksom lite mellan motorfästet. Den har formen av en guldtacka men smalare. Visa upp skicket för någon som kan det här för att bedöma om du behöver byta eller inte. De brukar kunna hålla rätt länge innan det är dags att byta (flera år) men om de tar stryk mycket och snabbt så är det oftast ett tecken på t.ex. galvaniska strömningar. då måste man se över vad det beror på och försöka åtgärda det eftersom så mycket annat i t.ex. motorn kan ta kraftigt stryk av det. Men så illa är det inte så vanligt att det behöver vara även om det kan förekomma i sällsynta fall. Att muttern var uppfrätt behöver inte bero på galvaninska strömningar. Det kan också vara av helt naturliga orsaker att tiden bara har haft sin naturliga gång.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Roddarn för ditt svar. Det är nog som du säger att det är tiden tand som har gjort sitt. På båttillbehörsaffären så skrämde dom upp mig med att allt av aluminilum i motorn var nog slut... men som tur är kan jag inte se några andra skador. Jag får låta någon se med egna ögon om det behövs en extra anod eller inte, då jag inte kan hitta någon guldtacka.

Tack även för tipset om gasvajern. Den har faktiskt nörjat kärva lite så det är nog dags att göra ett byte. Är det svårt att byta själv?

Hälsningar

Pilfinkarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...