norton 1 Postad 21 Maj , 2007 Hej söker någon som är duktig på laddning i båt! Har köpt en ny generator tror att namnet är Alco? (till bil) Den laddar upp till omkring 16.5 volt vid tomgång är det normal laddning enl. volmätaren, men när jag åker i normalfart ca 2.200 varv då är laddningen omkring 16.5 volt. Har haft den inne på verkstad för uppmätning flera ggr. och dom säger att den laddar helt normalt 14.5 volt. Har även mätt med digitalmätare på batterierna och på generatorn fortfarande för mycket volt. Skillnaden från den gamla generatorn är att det är mindre remskiva på den nya och att det måste vara en kontrollampa som måste fungera (lysa) för att laddningen ska fungera från generatorn, har även ett nytt relä för separation av laddningen till batt. Varför laddar den mer vid mont. i båten? Har det med kontrollampans styrka att göra med? Remskivans storlek? Enl. voltmät i båten visar den för mycket vid högre varv och samma i navigations instr. där jag kan se strömstyrkan i batt. Hoppas någon kan lösa detta problem! Mvh Tony Senast ändrad av norton | 22 maj 2007 | 07:09 Senast ändrad av norton | 22 maj 2007 | 07:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 Maj , 2007 Om verkstaden har mätt (flera gånger) att laddningen ligger på 14,5 volt, så tror jag på dom. Du har ju gjort en massa förändringar.. varför inte helt enkelt förenkla problemet till det mest basala genom att: koppla generatorn B plus DIREKT till ett batteri, och laddlampan DIREKT från samma batteri och därifrån till D plus på generatorn = skippa allt annat.. SEN kan du mäta... EDIT..är du säker på att generatorn har en regulator överhuvud taget ? Senast ändrad av Gunnar_ | 22 maj 2007 | 08:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser