Gå till innehåll
torsdag 08 maj 2025
Vattenmannen

Eka eller ej?

Rekommendera Poster

Hej!

Under lunchen idag kom det upp en fråga som jag behöver hjälp med. Vi diskuterade om jag hade ägt en eka eller en liten roddbåt och allt mynnade ut vad som är signifikant för en eka per definition. Min far som har tillbringat många somrar på västkusten hävdade att det finns ekor med en liten köl, medan de som var uppväxta vid Mälaren hävdade att ALLA ekor har flat botten, utan köl.

Min mormor, (som vid 94 års ålder är helt klar i huvudet) hävdar att de är flatbottnade. Kan detta ha att göra någonting om vilken generation man tillhör? Själv är jag född på sjuttiotalet och vill minnas att jag har sett plastbåtar med liten köl som kallas ekor... 

Vad anser ni och från vilken del av landet kommer ni?

Mvh

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig (född på västkusten, uppväxt huvudsakligen på ostkusten, bosatt i Roslagen) är en eka en rund- eller plattbottnad båt, ev med en liten köl (t ex GKSS-ekan) eller kölfena, som är plattgattad, alltså platt i både för o akter. Undantaget är blekingeekorna (som har funnits längre än din mormor!) som har spetsig för o nerbyggt kölparti. Den helt plattbottnade modellen har jag alltid kallat insjöeka, även om de har förekommit även i skyddade områden o vikar bl a här i Roslagen o i Sörmland, säkert på andra håll oxå.

MVH

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS
Har även hört beteckningen flateka för den plattbottande varianten.
G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha! tack för hjälpen! Ditt svar sammanfattade bra vad vi diskuterade. Dock var det svårt utan bilder och med envisa diskussionsdeltagare att komma fram till att faktiskt alla hade rätt under lunchen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wikipedia säger:

Eka, allmogebåt, och är en mindre rodd- eller segelbåt, ursprungligen en urholkad trädstam, numera vanligen klinkbyggd med tvär akter och fallande stäv, oftast rundbottnad eller flatbottnad, till exempel blekingeeka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

numera vanligen klinkbyggd med tvär akter och fallande stäv, oftast rundbottnad eller flatbottnad, till exempel blekingeeka.

De blekingeekor jag har sett har varken varit rund- eller flatbottnade, utan har haft ett litet nerbyggt kölparti, så där tycker jag att den som skrivit texten på Wikipedia har använt ett dåligt exempel.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...