Gå till innehåll
lördag 25 juli 2026
Gäst kanis

bensin vs diesel

Rekommendera Poster

Gäst kanis

Hej,

Jag funderar på att köpa mig en gammal träbåt (motorbåt) som renoveringsobjekt.

Har hittat en som verkar intressant, dock med inombordare bensinmotor. Jag har hört mycket negativt om bensinare, men jag vet inte det är sant.

Båten finns på (2007-05-19)

http://www.blocket.se/vi/12009292.htm?ca=17_s

Motor: Volvo Penta MD10, 95 oktanig bensin

Vad är fördelar respektive nackdelar med bensin vs diesel?

Hur skiljer sig bensinförbrukningen åt?

Dyrare med bensin?

Påtligligheten i motorn (jag är ingen mekaniker)?

Annat värt att veta?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

10 tusen kr, ingen större summa att ruinera sig på med andra ord.

Synd att de inte täckt över båten så den nu har flagnat i lacken.

Kanske går att rädda. Ta med nån träbåtskunnig om du skall kolla på båten så du inte köper på dig en massa bekymmer. Är den sund i skrovet kan du alltid fixa inredningen (kan ju rent av vara kul) och även skrovet ser ut att behöva en översyn som skrapning och lackning/bottenmålning.

Funkar motorn? Kan ju ha rostat ihop.

Den har gått både i söt- eller saltvatten står det i annonsen. Om den gått i saltvatten mest av tiden kan motorn vara rejält rostig i kylkanaler osv. Kan bli en del jobb då att få ordning på motorn. Kolvar och lager kan ju vara rostiga också, det lär bli svårt för dig att kolla.

Motorn heter Volvo Penta MB10 (MB10A) där B står för bensin.

Här har du handboken i PDF som du kan kolla på el skriva ut:

http://ownersmanuals.penta.volvo.se/ViewPdf.aspx?n=87942&r=2002-06-11-14-29-57&t=PDF&a=7725042&p=T403&d=Owners Publication&s=3425629&lang=sv

Den är 2-cylindrig på 15 hk.

Har s k sjövattenkylning dvs den kyls direkt av sjövattnet (till skillnad från s k färskvattenkylning som har ett slutet kylsystem som en bil).

Nackdelen med sjövattenkylning är att motorn rostar snabbare inuti, speciellt om den går i saltvatten.

Den lär inte dra värst mycket bränsle även om den drar mer än en motsvarande diesel. Så mycket hinner man knappast köra på en somnmar att plånboken töms p g av bensinnotan på en såpass liten motor.

Fördelar- och nackdelar bensin- resp dieselmotor:

Bensin

------

Fördel:

* Billigare i inköp nya som beg.

* Oftast lättare.

* Högre varv kan medföra mer buller men inte säkert, beror från motor till motor och ljudisolering.

Nackdel:

* Större brandrisk med bensin.

* Inte lika råstark på lägre varv som diesel.

* Drar mer bränsle = dyrare att köra.

Diesel

------

Fördel:

* Drar mindre bränsle.

* Lägre varv och bättre råstyrka.

* Diesel medför mindre brandrisk.

* Dieselknattret kanske låter trevligare än bensinarens surr vad vet jag.

* Kan kanske hålla lite längre än en motsvarande bensinare (under förutsättning att den servas enl rekommendationer).

Nackdel:

* Dyrare i inköp ny som beg.

* Ofta tyngre än bensinare.

Ur underhållssynpunkt är det väl ingen jätteskillnad mellan bensinare och diesel på en såpass liten motor so det är frågan om här.

Båten ser ju på bild inte helt hopplös ut, men du lär se bättre om du åker och kollar på den.

Om inte motorn rostat ihop och skrovet är sunt kanske du hinner slipa ner det värsta, lacka och få den i sjön till midsommar? Ja om inge större renoveringsbehov finns på motor och skrov. Om du samlar lite kompisar och förser dem med skrapor, slippapper/slipmus osv kan man nog gå över en sån båt ganska snabbt. Och sen får du lacka några varv för att få den vattentät i träet. Ja och så måste du låta skrovet svälla med fuktiga tidningar eller liknande så den blir tät innan sjösättning. Å så en elektrisk länspump med nivåvakt så din båt inte sjunker av vattenfyllnad vid bryggan - stor risk med träbåt annars åtminstone strax efter sjösättning. Har en granne några hus bort som har har sin träbåt sen några veckor på svällning ser jag inför sjösättning som blir när som helst. 

Nytt kapell kan du låta sy upp hos en kapellmakare som kommer till din båt (el du drar båten till han/henne). Räkna med minst 5 tusen för att nytt kapell, men troligen mer om du saknar bågar och så verkar det vara ett ganska stort kapell som behövs och det blir lite dyrare. Men ett kapell håller åtminstone ca 10 år om det sköts om så utslaget per år är det ingen större kostnad.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 19 maj 2007 | 16:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en gammal MB10A i en Saga 20, en 20 fots plastsnipa, o den drog 0,4-0,5 liter per distansminut om jag inte körde den alltför hårt. Då tuffade båten på i mellan 5 o 6 knop. En motsvarande diesel drar väl ca 0,3 l per distansminut. Så det är inga jätteskillnader. Det är om du försöker pressa båten att gå fortare än dess skrovfart som det börjar dra iväg i förbrukning, särskilt på bensinmotorn. Jag har alltid upplevt dieseln som något mer pålitlig, men bökigare att mecka och känsligare för föroreningar i bränslet.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kanis

Hej Bo,

Jag tackar för alla råd och tips. Självklart så kommer jag att åka och titta på objektet noga innan jag köper på mig något.

Det jag ville veta var just fördelarna respektive nackdelarna med bensin och diesel, och när det gäller just det så har jag fått mycket mer kött på benen. Det tackar jag för.

Jag har inga planer på att sätta henne i sjön i år, utan först till nästa sommar isåfall. Då finns det tid till att renovera, fixa och dona vilket faktiskt är ganska så kul som Du säger.

Är det fler som vill svara på mitt första inlägg så gör gärna det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en nackdel med bensinaren är tändsystemet som inte är speciellt förtjust i fukt och vatten, men har man fukt och vatten runt motorn så har man andra problem. Fördelen med bensinaren är att det är relativt enkelt att få den att gå igen om den stannar (förgasare spetsar etc) medan det är lite krångligare med en diesel som slutar gå, lufta går väl an till sjöss och ett (diesel)filter byte men går den inte sedan så är det inte mycket en normalhändig kan åtgärda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska rätt mycket till för att en gammal hederlig diesel utan modern elektronik ska sluta gå, har man väl startat den behöver den ingen ström, och får den sedan bara hyggligt rent bränsle och luft samt har motorolja nog för smörjningen så tuffar den i regel på.

En diselmotor kan till-och-med vara helt under vatten, så länge som luftintaget är över vattenytan så går den!

Bensinare är lite kinkigare, kräver ström för att överhuvudtaget gå och är känsliga för fukt på/i tändsystemet.

Men detsamma gäller ju vilken bensinmotor som helst, och det finns ju ett mycket stort antal båtar med just bensinmotor så visst funkar det också.

Lite intressant info om MB10A, den tillverkas forfarande av tillverkaren!

det står kanske Volvo Penta på den men det var inte Volvo som tillverkade den...

http://www.marna.no/

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/marnamotor/subdet1.htm

Sen ang. båten...10 papp INKLUSIVE båtvagn..f-n bara båtvagnen (om den nu är något att ha) är väl värd nån tusing eller tre..och båten ser ju inte ut att vara ens i närheten av att kunna kallas för vrak heller..kan nog bli ett riktigt fynd för den dom gillar båttypen och inte räds lite arbete.

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 maj 2007 | 19:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...