Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
stilig_knubbis

Styrpulpet vs sportbåt

Rekommendera Poster

Vad väljer du? på tanke på att man får mer för pengarna när det gäller sportbåtar, och så vidare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl i grunden hur du vill använda båten.

 

Styrpulpetbåten är ju i regel helt öppen med vindruta - centerkonsoll el sidopulpet(er). Bra för badaktivitetet och fiske och frakt av div saker. Men ganska oskyddat för vädrets makter.

 

Lite förfinad styrpulpet är bowridern med hel vindruta (dock öppningsbar) likt en daycruiser (och ev liten dörr för bättre vindskydd under mittrutan) men som har sittplatser även framför vindrutan. Har en sån själv (Yamarin 5820/58BR).

 

Sportbåt - dit räknar jag daycruiser i första hand och andra mindre liknande båtar för mer el mindre nöjesåkning. Men även s k walkaround båtar kan nog räknas hit, åtminstone mindre sådana.

 

Till skillnad från bruksbåtar som i regel är lite mer robusta och används mer som en bil el mindre lastfordon för att frakta personer el gods från A till B, kanske inte i första hand för ren nöjesåkning utan mer som vilket annat transportmedel som helst.

 

På senare tid har det kommit en ny typ av båt, multibåt eller vad man skall säga. Exempelvis Buster X. Man kan inreda båten för olika ändamål som frakt av gods, frakt personer, fiske, vattenlekar osv.

Vad vet jag men om man vill använda sin båt till många olika ändamål så borde en sån båt kunna ge hyfsat mycket för pengarna?

 

Ofta får man bestämma sig för några huvudanvändningsområden för båten och nöja sig med det. Ingen båt klarar en massa olika uppgifter bra. T ex daycruisern funkar i regel inget bra att fiska från även om det går. Styrpulpeten är knappast en lämplig semesterbåt osv.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 06 april 2007 | 21:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


eftersom jag vet vad du ska ha båten till, så tycker jag sportbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Eftersom jag vill ha både både hus och sport båt så väljer jag en sportig husbåt.

post-15930-1394234997,2827_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...