Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
Mmaarrccuuss

Trailerproblem - Bilkunnig?

Rekommendera Poster

Imorron ska jag åka till min båt för att göra en första överblick av vad som ska göras inför sommaren och har ett problem sedan i höstas, nämligen:

Ena hjulet på trailern har låst sig! Det är en obromsad kärra, men är (tydligen) byggd av ett gammalt husvagnschassi. Den har bromstrummor som inte används. (Inte kopplat någon bromsmekanism över huvudtaget.) Problemet är att ena hjulet står precis tvärstill. Jag har provat att med bilen jucka fram och tillbaka till förbannelse, men hjulet VÄGRAR att snurra.

Vad är fel och hur löser jag det?

Kan det vara bromsklossarna som rostat fast i trumman?

Behöver jag ta isär bromstrumman?

Hur får jag isär skiten?

Behöver jag avdragare?

Det sitter en arm från baksidan av bromstrumman snett bakåt. Jag gissar att det är med denna man bromar, genom att dra den frammåt eller trycka den bakåt, men dessa används inte som sagt. Armen vid det låsta hjulet står i precis samma läge som vid det andra hjulet som funkar, så bromsen borde inte ligga på.

Kärran funkade fint när jag tog upp båten i höstas. Därefter stod den still en månad eller två. När jag senare på hösten skulle flytta kärran så var ena hjulet låst! Låter som rost va?

Irriterande. Det är ju båten jag vill fixa med, inte kärran!

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tråkigt detdär med trailern, antagligen som du gissat så har bromsklossarna rostat fast. ett annat alternativ är hjullagret. I vilket fall som helst så hamnar du att ta bort hjulet o bromstrumman för att se var problemet ligger. Jo du behöver nog troligtvis en avdragare för att få loss trumman.Om bromsklossarna är problemet så ta bort dom helt, är det lagret så smörj eller byt. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan gå att få loss med våld och eller värme.
Hissa upp det hjul som sitter fast. Lossa hjulet och avreagera dig på bromstrummans utsida med en liten slägga. Sedan försöker du arrangera en hävarm (t.ex ett 2meters rejält järnrör) så att du kan försöka tvinga runt bromsskivan. Det är lite klurigt att rigga upp, ibland kan man bryta mot hjulbultar och ibland inte. Ibland kan man montera tillbaka fälgen och hitta ett ställe där man kan bryta.
Släpper inte trumman kan man värma med gas. Efter det måste man garanterat plocka isär lagret för att smörja det, och om lagret har någon sorts packningar eller packboxar är det nog adjöss med dom. Men som sagt loss kanske trumman kommer.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med 110% säkerhet är det beläggen som rostat fast.

Är lagret fastrostat och du drar med bilen så kan det inte hålla emot utan rasar ihop och hjulet trillar av.

Men eftersom du inte kan rubba den så är det beläggen, helt säker.

Slå på trumman med en hammare/slägga tills de lossnar, sen kan du köra.

Du kan i vilket fal som helst inte få av trumman om du inte först får beläggen att släppa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra, smart, sant, tack!

Alltså, nummer ett är att få hjulet att snurra!

Därefter, om jag vill, kan jag ta loss trumman i kika hur det ser ut och ev. ta bort bromsklossarna som ändå inte gör någon nytta.

Å så kan jag smörja hjullagren eller ev. byta!

Bra bra!

Får jag loss trumman med avdragare? Ska den dras rakt ut? Inga konstigheter, bara dras? (Med hjälp av våld, värme, kyla och 5.56)

Jag vet inte riktigt hur det ser ut, men får jag loss hjullagret utan konstigheter oxå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Släpaxlar brukar ha en mutter i centrum, typ 32-34 mm så det gäller att ha en stor hylsa.

Sen kan du dra av trumman. Men har du inte fått backarna att släppa så kan ingen avdragare i världen dra loss trumman. Men lite hammarslag på utsidan brukar hjälpa. 

Lagret brukar sitta med pressning segerringar.

Ska du dra båten långt, om inte vänta till efter sjösättning med att strula med vagnen. Slå bara till på trumman så backarna lossnar. Lagret kan du meka med när båten är av vagnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...