Carlf 1 Postad 12 Mars , 2007 Hej Har svårt att välja, nu när jag har sålt min x-99 är det lite akut. Dehler 36 verkar mest intressant i dagsläget. Skall vara nyare än 2000 det är ett måste. MVH CAlle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alba33 0 Postad 12 Mars , 2007 Hej Befinner mej i samma situation, har just sålt min Scanner 38 och är väldigt nära att slå till på en Dehler 36. Den får bästa kritik från förståsejpåarna. Men så dök en ny stjärna upp Salona 37 Årets båt både i europa och USA, den verkar mycket potent och är ritad av samma konstruktörer som Dehlern fast 5 år senare. Kommer det en ny Dehler eller hänger 36:an med för att det är en så lyckad modell, den har varit Årets båt 2 ggr i Fankrike. Vågen väger nog mot Dehler tror jag? / Alba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lassemaja 0 Postad 12 Mars , 2007 Jag är inne på min andra Dehler och har nu en Dehler 36. För oss är det den optimala segelbåten och vi har inte ångrat vårt val en enda gång. Jag träffade en ägare till en 39a i somras som hade gjort en omfattande marknadsundersökning och pratat med många Dehler-ägare innan han slog till. Inte en enda hade några direkta anmärkningar att göra!! //Lassemaja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alba33 0 Postad 12 Mars , 2007 En elak tunga sa att det är omöjligt att reparera en Dehler som gått på grund, eftersom hela innerlinen sitter i klossar limmade i spackel omöjliga att komma åt om dom lossat från skrovet? Finns det någon sanning i detta/ ALba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 13 Mars , 2007 Har du de tre att välja på och vill kappsegla är valet enkelt: First 36.7! En mycket trevlig semesterbåt dessutom. Kolla tex Tjörn Runt, IMS SM eller Faerder race förra året så har du med några First-båtar men inte en enda Dehler 36:a eller X-362s. Är det inte kappsegling du är ute efter får du göra som du vill ;-) En drömbåt för mig är annars X-37! Lycka till / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 13 Mars , 2007 Hej Ja jag gillar ju x-yachts men x-37 är lite dyr annars en undebarbåt. Dheler 36 är väl snabbare än firsten om du kollar ims670 som är det som gäller om du ska kappsegla, slipper du kolfiberbyggen MVH CAlle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 13 Mars , 2007 Är den snabbare enligt handikapp eller placerar den sig bättre? Men du har kanske en poäng, en First 36.7 är kanske svår att placera sig på lys? Hur funkar Dehlern där? För Dehlern och Firsten här väl rätt lika mätetal både på lys och IMS, eller? Vilken seglar snabbast? Hur mycker IMS 670 kommer ni att segla? Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 13 Mars , 2007 Den placerar sig bättre i förhållande till handicap. 1 Arcona 370 Lys/IMS 1.32/624 (ej IMS 670, tyvärr gränsen är 625) 2 First 36.7 ~1.31 dock lite högt 3 Dehler 36 1.30/632 4 x-362 1.29/637 Firsten är snabbare än dehlern men har svårare att hävda sig i förhållande till handicap. IMS 670 är det mest rättvisa för dessa båtar. Lys har blivit lite uråldrigt, tyvärr. MVH CAlle Senast ändrad av Carlf | 13 mars 2007 | 22:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 14 Mars , 2007 Fast en std First 36.7 har 1,29 i Lys. Det iofs högt det också... Är en First 36.7 snabbare i båtfart en en Dehler 36? Vet du IMS för en std First/Dehler? Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 14 Mars , 2007 Kanske har fel anf firsten hade inget värde där, men jag tror dehlern seglar lättare upp till sitt handicap.(det var det jag menade med snabbare) MVH CAlle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 14 Mars , 2007 Då kanske Dehlern är ett bättre val. Annars har jag bara gott att säga om First XX.7 men vet inget om Dehlern direkt. Tänk bara på var du vill kappsegla och mot vilket motstånd. Lycka till / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 14 Mars , 2007 Hej JAg vill ha en snabb ny(nästan) båt som är lätt att segla själv, i 36 fots klassen. Dehlern låter bättre om man vill ha mer kvalitet än first. MVH CAlle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 14 Mars , 2007 Då spelar nog inte båtvalet nån roll? Då är det nog mest frågan om smak. Dehlern är nog ett bra val. Lycka till och tala om vad det blir. Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herise 0 Postad 23 Maj , 2007 Har en Salona 37 i Hjuvik om du vill kolla in den. /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser