Gå till innehåll
tisdag 30 juni 2026
forgus31

Koppla startbatteriet till batteribanken.

Rekommendera Poster

När jag byter batterier nästa gång kan jag tänka mig att skippa den här gamla tvåbatterimodellen. Jag har ju ett startbatteri som sällan används och som alltid ståtar med full laddning utan att laddas ur mer än nån hundradel när motorn startas.

Säg att motorn är extra morronsur och behöver 6 s på sig att starta. 300 A i en 600-dels timme blir 0,5 Ah. Det kanske blir det enda det batteriet gör den dagen. Jag har alltså c:a 20 Ah över till lite TV och dator och sådant som är så livsviktigt på sjön.

Kopplar jag ihop det med de 3 andra accarna så har jag 80 Ah att förbruka innan jag behöver ladda för att göra batterierna glada.

Vad som talar emot detta är väl egentligen två saker.

Man slarvar någon gång och fortsätter att dra ur resten av de 300 Ah man har totalt.

Vid start sänker man spänningen så att någon ansluten utrustning dyker av spänningsdippen.

Nej jag tycker mycket talar för att koppla ihop alla batterier och slippa batteriskiljare. Enkelt och färre felkällor. Bättre laddning för alla som seglar omkring med skiljediod fortfarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54

Det finns ju automatiska skiljerelä som slår ifrån batteriet vid strax under 12 VDC och då sprar lite till startmotorn. I övrigt ligger det inkopplat mot övrig batteribank och ger effekt åt förbrukare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som idiotsäker lösning så det kan vara nåt för mig.

Annars har ju t.ex kylboxen och automatstyrningen och värmaren spänningsvakt så man ska vara ganska sinnesslö om man ska kunna undvika att bli uppmärksammad i mer än god tid. Men det kan ju vara att man glömmer att stänga av nån förbrukare och samtidigt huvudbrytaren osv när man lämnar båten. Å andra sidan kan man segla till en elstolpe.

Senast ändrad av forgus31 | 24 februari 2007 | 14:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...