Gå till innehåll
lördag 18 maj 2024
Gäst RA

importera båt från usa

Rekommendera Poster

Jemma: du får väl sovra lite bland inläggen. Att det finns surkart och negativa personer på olika forum får man räkna med. Men, om du nu är en förstagångsköpare så kanske du skulle ta till dig lite av de råd och tankar som delges här också. Om allt bara vore positivt och enkelt så vore det ju bra, men så är inte verkligheten alltid. Men lycka till, det är friskt satsat att som förstagångsköpare rusa iväg och köpa en båt direkt från USA. Lite dumdristigt i mina öron, men visst valet är ditt. Du kan ju ha tur att det går bra och isåfall kan du väl delge oss andra dina erfarenheter sedan. Men förkasta inte de tips och/eller varningar du får, de kan visa sig vara väldigt betydelsefulla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DETTA HÅLLER PÅ ATT BLI HELT SJUKT!!

Jag är nästan på väg att föreslå en samlig av oss BULVANER, MED FALSKA ALIAS ETC i sommar.  Vi kan visa upp våra Amerikanska skitbåtar så kan vi bjuda in alla duktiga bloggare med all sinEXPERTIS om CE-Märkning, bedrägeri och bulvanåsikter till en hejdundrande flytande båtmassa!! Cool Jag är först i kön med att visa upp min skitbåt med falk CE-Märkning, jag tar till och med med den Svenska manualen, så kan vi elda upp den till kvällen!!  Jag ska ha semester i min båt i 4-veckor, åka Göta-Kanal, till ostkusten, om inte jag får byta motor eller något annat som någon bror-duktig expert på detta forum kan komma att klaga på!!

Nej stå på Er mina IMPORT-VÄNNER!!

Trevig Sommar!!

 

// Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beställt en båt av Conny!  Jag känner mig helt trygg o det skall bli spännande att se vad det kommer hem för något i maj!! :-)

Svennebåt - Nej Tack!

Inte alls

//Vilsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medlem Boat4fun ger ialla fall vettiga frågeställningar som man självklart ta i beaktning när man ger sig in i dessa affärer. Det som påpekas i mitt fall att motorer inte är provkörda i Sverige betyder ju inte att de är testade innan affären blev av. Jag fick naturligtvis diagnostik gjorda på motorer så jag vet hur de mår vad gäller oljetryck, timmar mm. Sen är det så att man aldrig kan veta hur hårt åtgångna de är pga saltvatten. De kan vara sönderrostade invändigt utan att det syns utanpå, men det kan ju vara lika illa på en båt som köpts i Sverige också. Ingen skillnad anser jag. I min beräkning ligger att jag kan få byta ett block eller bockhorn mm pga rost angrepp, men ett Chev V-6 a block finns i överflöd och är inte dyrt och reservdelar likaså. Motorerna är helt standard...inga konstigheter MAO. Värre hade det varit om det suttit en diesel i, DÅ blir det dyrt.

Men absolut, ingen affär är väl stensäker och som Rexco säger så är det att rekomendera att åka över och titta på det objekt som är intressant, så man ser med egna ögon. Sen får man väl hoppas att den som tänkt köpa en båt och åker över för att inspektera verkligen kan göra en riktig besiktning av båten. Annars är det bäst att kalla in en riktig besiktningsman så man får ett dokument på skicket.

Sen tycker jag att diskussionen i denna tråd tagit en tråkig väg med personer som egentligen bara lägger kommentarer för att djävlas. Det gick så långt att det var någon som skapade ett alias i detta forum för att bara testa av eller idiotförklara mig genom att skicka ett meddelande till mig med en del suspekta frågor, rätt tråkigt faktiskt att det finns människor som verkligen lägger ner tid på att försöka djävlas så mycket som möjligt och sen slippa stå till svars för det man gör. Ja ja life is not meant to be easy Det är tydligen sånt man får tåla när man skriver på allmäna forum...antar jag.

Lycka till med båt ägandet, vare sig det är Svenskt eller Amerikanskt......o jag hänger på om det är någon som drar ihop en träff för jänkarbåtar.

 

H// Jocke



Senast ändrad av joboo | 14 april 2010 | 08:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett snack med Conny idag och dom har säkert stor erfarenhet om detta. Men när det ändå handlar om stora inköp som båtar så vill man dubbelkolla allt och det var några saker jag reagerade på.

- På frågan om båten inte motsvarar förväntningarna, vilka garantier har jag då? Där fick jag till svar att båten kommer att motsvara förväntningarna bara. Jag tolkar detta som att dom inte tar något ansvar för båten när den kommer hem.

- Momsen skickas på faktura när båten står i Tyskland. Nu är det ju 19% moms i Tyskland men jag skulle inte förvåna mig om fakturan är på 25%, dvs svensk moms.

- Han nämnde att alla deras båtar verkligen är i mint condition och de har endast gått i sötvatten (inga Floridabåter som han sade). Dock annonserar dom en båt som finns och är reggad i Florida (Ft Lauderdale).

- Kollar man sedan på alla bolag så finns det ingen Conny eller Andreas Gruseus som driver något företag. Är detta i privat regi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnus_L

Våran firma är en registrerad båtfirma i USA!

Vet inte varför du ljuger och säger att du har hört ifrån Conny att vi endast säljer och förmedlar sötvattenkörda båtar när det STÅR KLART OCH TYDLIGT I VÅRAN BUTIK PÅ BLOCKET att DEM FLESTA båtar vi säljer och förmedlar har endast gått i sötvatten. Det betyder INTE ALLA! Det finns fina Saltvattenkörda båtar i USA också!

Alla våra båtar momsas och tullas i antingen Holland eller Tyskland!

Vet inte vart du får Svensk moms ifrån!!

Våran websida håller på att uppdateras!

Har du några frågor eller andra åsikter så kan du nå mig på följande nummer istället för att skriva massa skräp på denna sida.

001-214-728-3249

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jemma

Hej igen alla importvänner!

Någon som är sugen på att ge lite tips om hur ni har löst detta med landström?

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en transformator från 220 till 110 volt som jag har ställt i bak bredvid landströmsuttaget. Enkel och bra lösning så länge man har en massa 110 volts prylar i båten.

//Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att köpa skiljetrafo så ni blir av med med de galvaniska strömmarna.

Om omvandlaren tex kostar 3000kr så anser jag det är bättre att byta ut 110v prylar för det dubbla kanske. Förr eller senare pajar dom ändå. Kylen kan man ju koppla bort 110V direkt o enbart köra på 12V. Beroende på ålder på batteriladdare så kanske era inte fungerar. Laddarna måste vara märkta 50/60hz. Alla 110V komponenter får lägre effekt pga fel hertztal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas,

Ok, det förklarar att det inte fanns någon firma reggad i Sverige. Då har man alltså med ett amerikanskt företag att göra, om något skulle processas?

Vad som står på er butik är en sak. Conny sade klart och tydligt till mig att ni inte sålde några Floridabåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnus_L!

Jag tycker att du skall köpa en båt av en svensk bårfirma, som du kan prosessa med istället, det kommer att underlätta för dig rent juridiskt.

OM du inte känner dig bekväm med att köpa en båt av någon utländsk säljare så skall du självklart inte göra det!

Lycka till i ditt båtköp, men snacka inte skit om det du inte vet något om!!

Landkrabban  // Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Rena vilda västen här. Allt fler importerar eller köper import och kvalitén kanske inte är den bästa beroende på märke. Men man får mycket båt för pengarna. Jag var väldigt nöjd med Boats.de. www.boats.de Ringde dit själv och fick bra kontakt med Fredrik, köpte en båt 2007. Om Ni hittar en båt själv kan man beställa en besiktning/genomgång av en lokal firma på orten, kostar ca 450 USD. Vidare kontaktar Ni Boats.de så hjälper dom Er med transport, tull, skatt mm. som återstår.

Jag utgår/rekommenderar att Ni köper en nyare årsmodell och då förstår jag inte hur en del tänker. Summera ihop all utrustning som går på 110V och även om det är begagnad får jag det inte under 10.000:- snarare 30.000:-. Varför ska man slänga bort såsom batteriladdare, AC, varmvattenberedare, spis, micro mm och t.o.m. manöverpanelen. Kostnader på begagnad utrustning ca pris, AC 13.000 SEK, batteriladdare 4.000 SEK, spis 2.000 SEK, micro 1000 SEK, varmvattenberedare 5.000 SEK. Det finns isoler- transformatorer för under 3.000 SEK. Jag har använt min 110V utrustning sedan våren 2007 och dom går fortfarande utmärkt. Om 1 år till tror jag att det finns att köpa 110V utrustning i butik ell. nätet här i Sverige. Börja med en trafo, rekom. CM Marine Art. nr: CM3300/100/PT/GME/US/SP ( 2500 SEK ) alternativt Victron Energy 3600VA ( 7000 SEK )

Tack för orden och lycka till… Cool

// Michel

 



Senast ändrad av Michel-Graf | 01 maj 2010 | 02:05



Senast ändrad av Michel-Graf | 01 maj 2010 | 02:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår ditt svar eftersom du säljer trafo Flört

Men varför skulle det finnas 110V att köpa i Sverige? Jag kan inte förstå varför någon skulle köpa dessa? Det skulle vara grejer till AC/värmen men annat nej. Om en 110V förbrukare går sönder så köper man givetvis en motsvarande 220V förbrukare. Man vill ju bli av med all 110V eftersom effekten är sämre pga fel hertztal. Då man redan dragit 220V till uttagen så är det bara att köra både 110V och 220V tills man blir av med 110V förbrukarna.

P.S Kan också rekommendera Boats International. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Capitan!

Long time no see... Har du slutat och sålt dina  Cool

Jag håller med dig om att köpa 110V är inte första man tänker på, låter lite motsägelsefull men jag har inte hamna där ännu. För den händige så är det inga problem men det krävs lite uppgraderingar i el-systemet och manöverpanelen. Jag har själv fått förfrågan om 110V utrustning som jag själv inte tillhandahåller ( förutom trafon förstås ). Jag tror inte en t.ex. varmvattenberedaren påverkas av Hz. Å andra sidan när du ändå betalt utrustningen, kör tills det brakar ihop, grejerna finns ju på plats. Min uppfattning är att många som köper US båtar idag har inte tid ell. kunskapen att meka med båten, det ska fungera. Att importen har ökat är vi nog överens om och vi får se vart det tar vägen. 

Ha en trevlig lördag

Michel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo min leverantör bytte firma och då blev dom för dyra. Så nu är köparna all yours Flört 

Har dock inte kommit över känslan att skicka kunder till dig när jag får förfrågan på trafo Skrikandes

Du kanske skulle erbjuda skiljetrafo 220/220 också. Det sålde jag en del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha Tack!

Jag har nu en skilje 230V - 230V 2.0 kva, håller på med en hemsida där det ska komma upp flera olika varianter av trafon. Hör av dig om du själv är intresserad att leverera, jag kan ta fram alla olika typer och varianter av trafon.

Vi kan kalla din för R....s 3.0 kva Flört

// Michel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jemma

CG Marine

Jag vill bara berätta att min båt nu har anlänt och tänka sig - det var ingen tegelsten i en container som kom - utan precis den båt som vi beställt från Andreas och Conny.

Jag kan förstå att vissa är skeptiska till ett båtköp med detta upplägg men någonstans måste vi komma ihåg att det faktiskt finns ärliga människor här i världen.

Nu kvarstår en rejäl genomgång av båten och sen sjösättning!

 

Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det finns flera att välja på. En firma som jag direkt rekomendera är www.Boats.de ( fredrik på Boats International ). De har hållt på länge och kan detta väl. Sedan har du CG som jag har hört bra om och även Capitan här på MG. Borlänge har du tre olika firmor som jag tycker är seriösa. Det finns många små som håller på med.  Du får ringa och känna på pulsen, och så väljer du den som känns bäst. 

MVH Michel  Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hojja!

Lycka till med båten Jemma.

Själv håller jag på och putsar för fullt. Testade motorerna igår och de funkade utan problem, startade på ett kickCool. Nu har jag vänt ut o in på båten och......visst det finns att göra, men den är i det skick som Fredrik sa så för min del så fick jag det jag blev lovad. Åker över till USA på semester snart o då ska jag kolla båtar med egna ögon. Ska bli riktigt intressant och själv avgöra om det verkligen är så illa som alla vill påstå med Florida båtar. Jag ska frossa varje dag......Guld.

Det fanns en fråga på ladströms konvertering och min input i denna fråga är att om man har ett elverk installerat så ska man nog fortsätta köra på 110v, man är ju självförsörjande och inte i samma behov av landström. Jag kommer nog inte i ett första steg sätta in en trafo utan jag kör med elverket. För de som inte har elverk kan det nog vara idé och byta ut om grejerna är gamla som i mitt fall (1999). 

Hade gött o putsa på // Jocke   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en trafo. Kommer bli lynchstämning i hamnarna om du ska ligga med elverket igång. Ännu värre om du har på det i naturhamn. Tyvärr inte särskilt tysta dom där elverken. Om det inte är kapslat vill säga vilket det troligtvis inte är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Jocke!

Man får nog ställa båtens ålder och utrustning i relation till vad en en trafo kostar, vad det kostar det att byta ut allt. Jag vet inte vart du ligger med din båt men tar du dig in i någon gästhamn här i Stockholm och kör igång dit elverk på kvällen. så lovar jag dig att arga farbror kommer och bankar på.

Lite dåligt påläst, fast jag håller på med kustskepparen. Vad är det som gäller i gästhamnar med bensin Eller diesel drivna elverk!!!

Själv köpte jag en 110 volt Honda 2.0kva som jag ställer på berget, ganska bökigt men det fungerar.

MVH Michel Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj igen!

Nej f-n det tänkte jag inte på...jag utgick från min situation och jag har båten i en insjö och där finns det dålig med landström i gästhamnarna och man ligger oftast i naturhamnar med kompisbåtar. Kan väl inte påstå att det är trångt med båtar Cool. Men helt klar är det irriterande med ett surrande elverk, så jag får väl fråga kompisarna snällt om jag får ha elverket igång Skäms. Elverket är ju inkapslat och har en rejäl ljuddämpare så man kan väl hoppas att det inte väsnas allt för mycket...men men det kan vara nog så irriterande ändå.

Så ska jag ta båten till Stockholms skärgård så får jag nog krypa till korset och sätta in en trafo.  

Japp så blir det

Höj så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att man inte är kompis med dig då Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Neehhhejj, om man då oturlig nog blir utan ström förstås....då kanske man vill vara kompis ett tag iaf Skrattande.

Hejj hopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är lite sugen på att importera båt från USA. Ni som har importerat vilka prisklasser rör det sig om. Jag är lite intresserad av en Chaparral Signature 26/260 de finns gott om dem och de ligger väldigt bra till i pris. Några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snabbkalkyl http://www.mitrans.se/ för frakt/moms osv sen lägger du på kostnaden för själva båten. En väldigt enkel/grov kan ju vara att ta priset i US x 10 så brukar det hamna ganska nära färdigt pris i sverige. Givetvis så slår ju detta lite fel om det är en väldigt billig men stor båt, men brukar i alla fall kunna ge ett litet hum om slutpris:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Trevligt att det finns så många åsikter om att importera båt från USA. Jag har själv på gång en Chaparral från Arkansas som jag handlat via Andreas och Conny. Just nu berfinner sig båten strax i Amsterdam för vidare transport till Göteborg där den anländer i mitten på April.

Allt har fungerat fantastikst bra så här långt. Det blir förmodligen billigare om jag skötte allt det praktiska själv, men det handlar om att kunna ta sig tid till det också.

Jag har inte sett båten på annat än bild och film så det blir extremt spännande att se båten nu i April.

Varför köpa en båt i USA när det finns otaliga på blocket? Jag hittade inte den modellen/lösningen  jag vill ha i Sverige och är inte så förtjust i dom nordiska lösningarna. Och där är ju smaken som tur är , hur delad som helst.

Jag kommer att redogöra för båtens skick när den anländer så får vi se om det var en bra eller dålig affär för mig.

/Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har fått lite spännande påpekande via mail om att jag borde berätta hur båten i övrigt ser ut och fungerar, alltså inte bara det negativa;-)
När jag plastade av den så var båten bottenmålat, det tillfället tog jag eftersom jag blev erbjuden detta, bottenmålningen var kanon fint, båten var också polerad och vaxad, hittade faktiskt inte en råpa på den när jag granskade den. Inga skador på insidan, alla instrument fungerade klockrent. klädseln undrade man om någon någonsin hade suttit på sätena, dom var i väldigt fint skick.
Kapellet är en sak man alltid är nervös för eftersom det är något som slits väldigt mycket, inget solblekt, och riktigt bra rutor utan skador. Någon sömn får jag fixa till under vinterhalvåret som håller på att släppa men det är ju helt vanliga kapell slitage.
Flick bra pris på moterad soldyna fram och LED ljusen i båge och vid golvet, ser riktigt fräckt ut när det är mörkt, tyvärr inte så mörkt den här årstiden ;-)
Motor ser helt ny ut, drevet lackades om och blev väldigt bra.
Tror det är Marinans snyggaste båt, har haft många besök som tycker den är i kanon skick

De fel vi hittade, om man får kalla det så A?
- Sprucket glas på fjärrkontrollen till stereon vid badbryggan, som jag upptäckte när jag plastade av båten, ingen stor spricka men en spricka. A säger att den inte fanns när båten plastades in, så förmodligen är det en transportskada (A skickade bilder innen båte plastades in och där finns ingen spricka).
- En trasig kran till toaletten, ny kostar 150 kr
- DVD spelaren är regionsstyrd vilket gör att inte svenska dvd skivor kan spelas, men efter kontakt med tillverkaren så fick vi koden för att låsa upp DVD spelaren.
- Grabbräcke är trasigt på ett fäste (trasigt i svetsen) och räcket är en aning böjt, såg vi inte förrän efter någon vecka. Vet ej om detta är en transportskada, böjen är väldigt liten och skadan såg jag när vi skulle lägga till på sidan (svårupptäckt med andra ord). Räcket böjde sig en aning och svetsen glappade, men inget ont som inte har något gott med sig, nu kommer räcket att svetsas och en öppning göras fram vid sökarljust så att man med lätthet kan hoppa iland utan att kliva över.

Något märkligt är att den Galvansiska Isolatorn lyser rött, har bytt båtplats och nu lyser den grönt, det verkar som om någon av grann båtaren läcker ström där jag låg tididgare. Ser också att det lyser rött när segelbåten längst ut kopplar in landström.
Ekolodet spökar lite, fungerar och fungerar inte .. har inte kollat om det är bottenfärg på givaren, skal kolla upp det när vattnet blir varmt och man kan dyka ner.
Har kollat bensinförbrukningen, ligger på 2,1 L/dist vid 34 knop
Vid 5 knop ligger den på 1,6 l/dist.
Vid 24 knop ligger den på 2 l/dist

Har inte maxat den ännu, em blir intressant att se vad den vill förburka då.

Hur tycker vi att det har fungerat då!
Bra kontakt med A som ordnat allting, dock några överraskningar som grabbräcket och sprickan i glaset på fjärrkontrollen, inte helt billiga grejer att ordna till. Kan vara transportskador, det är nog viktigt man är med när båten kommer till Göteborg så man kan kolla sånt.
Om man är nördig som jag är så bör nog åka över själv om man har möjlighet och kolla på båtarna som man är intresserad av.
Jag var också i kontakt med en svensk beskitningsman via mail vad han tyckte om att importera båtar. Jag har nog aldrig blivit så dumförklarad som i det mailet någongång.
I efterhand funderar jag varför han är så otroligt skeptisk till USA båtar. Enligt honom är det bara en mängd fel på dom. Och fel kan nog vara svårt att vara helt utan, men det har jag även haft på mina Bustrar och Uttern båtar också.
Sammanfattningsvis så tror jag den 67 årige besiktningsmannen har en förkärlek till nordiska båtar och lite svårt att se vad som finns på andra sidan atlanten.
Skrovet och interiören på denna chaparral är i nyskick. svårt att tänka sig att föregående ägare någonsin har lagt till vid en brygga, syns inga spår av detta.

Nu skall jag bara försöka få igång boxer i tv:n, vilket inte var helt enkelt. Får kolla på film tillsvidare
 



Senast ändrad av Gokus | 01 juni 2011 | 20:35



Senast ändrad av Gokus | 01 juni 2011 | 20:42

post-19689-1394236716,7227_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...