Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst RA

importera båt från usa

Rekommendera Poster

Kul att se att ni svarar trådskaparen som lade in detta för 7 år sedanFörvånad

Undra om han fortfarande väntar och analyserar svaren. Stackare ingen båt än Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jemma

Tihi Skrattande Nog får vi hoppas att killen fått tag i en båt vid det här laget.

Det är väl snarare så att ämnet har aktualiserats igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis lagt handpenning på båt som Boats International letat upp åt mig. Det ska säga att min lite krånliga spec och låga budget har Boats International lyckats fått fram en båt som är bra mycket nyare än vad jag trott. Massor med bilder har jag fått och mycket väl mottagen av Fredrik och Susanne. Innan de ens fått bekräftad handpenning så har jag fått båtavgång från USA och ankomst till GTB. Ser fram mot att hämta båten Cool Jag är inte ett dugg orolig för skicket. Jag kan återkomma i ärendet om det är någon som är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart vi är intresserade, lägg givetvis upp bilder på nyförvärvet oxå... Och suget blev mindre efter sommaren nu när båt inhandlats? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jemma

Vi väntar intresserat på mer information Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min båt på http://www.marinemax.com/ det är ett stor tföretag som säljer båtar för privatpersoner och även nya, dom tar in båtarna och gör iordning dom m.m och man kan även beställa besiktning av dom på motor m.m. allt va mkt seriöst

Jag va väldigt nöjd med detta företag. Jag ringde dit själv och köpte båten och sedan ringde jag till www.boats.de och sa till dom att jag har en båt i North Carolina som jag ville ha hem och då åkte dom och hämtade den och skickade hem den. Jag va som sagt väldigt nöjd med dom 2 företagen.

När dom besiktiga motorn märkte dom att batterierna va slut s dom satte in 2 st nya som den tidigare ägaren betalade sedan bytte alla stift filter m.m.



Senast ändrad av christopheri | 15 februari 2010 | 12:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått bekräftat från Wallenius rederi att min båt är lastad och ankomst GTB mitten mars.......skit kul när man tittar ut och ser vädret, minus 20 och 50 cm snö. Man kunde ju valt vilket annat år som helst, utom 2010 som går till historien som den kallaste och snörikaste året sen....vet inte när.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jemma

Ja, då har vi hittat båten Cool

Vi har studerat bilderna i timmar, analyserat båten in i minsta beståndsdel och nu återstår det bara att sätta köpet i rullning.

Vaknade i morse och undrade om jag tappat allt förnuft. Sätta in åtskilliga hundra tusen på ett konto på andra sidan Atlanten till en kille jag aldrig ens sett.... Jag som normalt sett brukar anse mig vara en förnuftig person. Har jag tappat förståndet??

Men jag skall skratta hela vägen ut ur hamnen när det visar sig att Conny och Andreas har uppfyllt min dröm.

Fortsättning följer.......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som lite riskabelt att sätta in så mycket pengar.

 

En bekant tipsade om någon typ av tjänst där man överförde pengarna men att dom var frysta (eller liknande) tills båda parter godtog transaktionen (så pengarna fanns på kontot men kunde inte röras förrän allt var godkänt).  Det var länge sedan jag hörde om detta så kommer tyvärr inte ihåg riktigt hur det fungerade.  Kanske kan vara värt att efterforska lite noggrannare. Det var i alla fall en typ av säkerhetstjänst för att man inte skulle få problem av denna typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jemma

CG Marine

Då har vi betalt vår båt, fått betalningsbekräftelse och väntar på ett leveransdatum.

Det känns som att det kommer att bli riktigt bra det här. Fortsättning följer.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jemma:

Lägg gärna upp ett kort på den nya båten så vi som fortfarande letar har något att stilla våra blickar på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var 7 år sedan trådskaparen lade in denna tråd. Hur går det. Ger ni honom råd fortfarande. Inte illa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du va inte nöjd med det andra svaret lr?  Tror du trådskaparen är den enda som undrar angånde import av båtar ifrån USA, skriv nåt som ger nåt istället för dumma inlägg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten hemma. Hämtade det i måndags och har nu spenderat veckan o helgen till att gå igenom båten. Visst finns det saker att göra, men det är än så länge mycket mindre än väntat. Båten är en Doral 300 sc -99 så den har några år på nacken men ändå rätt välhållen. Jag är mer än nöjd än så länge, det jag inte kan testa än är ju motorer. Men kollar man i motor rummet så ser man att allt är i orört skick så den är inte i uppmålad för att dölja rost mm. Olja i motorer ser fint ut och ser att filter mm är byttTungan. I alla fall så kan jag rekomendera Boats International med Fredrik i spetsen. Han håller vad han lovar och letar fram just det objekt man söker. Som jag sa tidigare så hade jag begränsad budget och har inget mot att renovera småsaker för att få en lite nyare båt. Nu har jag fått exakt det jag begärt....så all heder till Fredrik. Båten fanns på blocket en stund och den finns fortfarande kvar på Boats hemsida. Här är länken från Boats sida. Jag ska fylla på med egna kort sen.  www.boatexport.com/doral För er som nu funderar på detta med import från USA så kan jag med min erfarenhet från detta bara säga att: GÖR DET. Men var noga med kraven och förväntat skick. Till dig som klagar på att tråden är 7 år gammal kan man väl säga att rubriken är tydlig och detta ämne alltid är aktuell, samtidigt som man då inte behöver frenetiskt leta efter en massa trådar för att få reda på erfarenheterna i detta ämne. 

H // Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående båtimport debatten!!

 Under sommaren 2009 såg jag på Blocket att Conny hade en del båtar till salu som stod i USA. Jag kontaktade Conny och fick prata direkt med Andreas (hans son) som bor i USA och köper in båtar och sköter all hantering där. Jag fick ett mycket gott intryck av Andreas och berättade vad jag hade för önskemål och budget. Min budget var kanske i lägsta laget för denna båt och årsmodell som jag ville ha, så vi letade gemensamt på nätet och med hans kontakter under sensommaren och hösten 2009.  Båtar finns det gott om, dock var inte priserna på Bra båtar vad jag trott. I November hittade jag en Sea Ray 260 Sundancer 2004 på ebay som var helt rätt, utom priset, Andreas kontaktade säljaren och bestämde möte med säljaren för en inspektion. Båten var kanon och affärren genomfördes efter att säljaren accepterat mitt bud och att en inspektion av en aktoriserad båtinspektör gjorts. Andreas fixade inköp av trailer, transporter, service, recond, CE-märkning och alla nödvändiga handligar samt transport till Göteborg. Jag hämtade båten i mitten på mars 2010, båten var exat som han beskrivit, ALLT var perfekt!!. Jag vill på detta sätt berätta min version och erfarenhet av att köpa båt i USA, allt är inte bara skit och bedrägeri!! Alla papper, dokument, mm sköttes MKT professionellt. Där emot så tycker jag att man skall ta hjälp av någon som kan detta, det är inte BARA, och då har jag även 10 års erfrenhet av bilimport från EU.  Nu återstår bara islossning och sjösättning!!

Cool

Trevlig sommar!

MVH Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jemma

CG Marine,

Jerker, Jättekul att höra att du är så nöjd och att allt har fungerat perfekt! Känns tryggt att höra.

Vi har nu fått bekräftat att vår båt lämnar USA i morgon och sitter spänt och väntar på lite nya bilder på skutan efter rekond Tungan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om han gjorde en efterhands CE-märkning bara sådär så är den nog inte mycket mer värd än för att kunna lura nästa ägare...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det konstigt att en 7 år gammal tråd helt plötsligt vaknar upp och att det är en hög med nya medlemar som genast hänger på. Den ena landkrabban efter den andra har köpt båtar av Conny

Ibland undrar man om Conny har många alias Glad

Glad fortsättning på påsken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Conny & Andreas säljer båtar genom sin firma CG Marine Intarnational, Texas. USA.

Om du tror att CONNY skulle hålla på med att lägga in falska referenser så är DU ute på djupt vatten!!  Där emot undrar man om du har något liv med över 1000-inlägg på denna sida!! -GET A LIFE!!

 

LANDKRABBAN  Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit en bedrgare, ute efter att lura svenska privatimportörer av båtar hade jag nog skaffat några alias och skrivit ihop en tråd där allt är gyllene och inga affärer blir fel. Alla är nöjda och belåtna.

Nu vet jag ju inte om det är på detta viset här men det hela låter aldeles för puttinuttigt i mina öron...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ååååhej för jantelagen.....ingen ska inbilla MIG att köpa importerad båt från USA är en bra affär. Båtarna är alltid av sämre kvalité än skandinaviska ja till och med europeiska och säljarna är allt som oftast oseriösa. Passa er..... Äh va f-a-n ska det alltid vara så här att det finns tråkiga kommentarer till de som försöker vara ärliga. Om det är någon som tvivlar på mig som person i detta forum så får ni gå in på min sjöbod och titta på min profil, jag är på riktigt och maila mig så får ni se. CE märkning debatteras flitigt och vad gäller CE märkning på båtar från USA så är det bara drivlina som kan CE märkas. Men hur det än är med CE så är det bara spel för gallerierna. Så här funkar det, köper jag en båt som är CE märkt från tillverkare och jag sen får för mig att dra lite extra el, som tex ström matning till GPS eller dyligt. Båten får sen en elbrand i el installationen....vem bär då ansvaret och kan man se vart branden började, när allt i princip är borta? Vad jag menar är att så fort du gör något åverkan på båten så åsidosätts CE märkningen....inget värde med andra ord. Tror inte det finns en enda båt som inte ägaren pillat på. Så då till CE märkta båtar från USA och vem som bär ansvaret. Visst du som importör anvarar för båten och visst ska båten vara CE märkt, men hur ska man vid en ev tvist kunna bevisa att CE märkningen på en båt som har ex antal år på nacken efter import verkligen inte har ändrat sedan dokumentationen?? Försäkringbolagen skiter i det och eftersom det är de som får betala ut för skadan så har CE märkningen inget värde i sig. Så ni som har en fin ny båt som är CE märkt.....gör ingen åverkan på båten för då är den inte orginal från tillverkaren och då gäller inte CE märkningen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att kommentera lite efter att ha läst alla inlägg i denna fråga. Med erfarenhet från många andra forum så ser jag ett mönster som ofta också har uppmärksammats;  att när någon kommer in och delar med sig positiv kritik om ifrågasatt företag så är denne eller dessa oftast väldigt nya medlemmar på forumet. Det är inte särskilt långsökt att tänka sig att dessa kallats in som lite positiva budbärare - göra lite reklam. Tänk efter själv, hur enkelt är det inte att be någon bekant att lägga in lite välformulerade säljande inlägg på ett forum? Jag vet att detta sker på andra forum, så varför inte här?

Vi svenskar anses ju vara blåögda och godtrogna, vilket jag till fullo håller med om. Vad tror ni kommentaren blir från den köpare som skickat över 500.000:- eller mer till USA när han upptäcker att båtförmedlaren gått i konkurs eller något annat har havererat? Ja just det: begriper inte hur jag kunde vara så dum att skicka över alla mina pengar sådär... Jag vill inte döma ut någon specifik handlare här, då jag själv är lockad av att få hem en fin båt till vettigt pris. Men jag anser att det är stora risker många tar och jag tycker inte man skall uppmana andra till att ge sig på detta utan att ta sig en riktig funderare och göra en grundlig riskanalys. Kanske diskutera med banken vad dom anser och om det finns möjlighet till andra säkrare upplägg vad gäller betalningen.

En medlem ovan beskriver sin nyimporterade båt som så fin m.m. men han har inte hunnit köra motorerna ännu... Ja, ja, jag hoppas för hans skull att han är lika nöjd efter första säsongen. Det är nämligen åtskilliga motorer som byts ut varje säsong här i Sverige på båtar som importerats från USA och även andra länder. Läs annonser och se hur ofta det är någon båt som importerats och som nu säljs med nya motorer installerade efter en säsong. Eller med nya drev. När den överraskningen kommer så förändras den fina importaffären snabbt till en riktigt usel affär. Varför är det så vanligt att just importerade båtar har fått bytta motorer kan man ju fråga sig. Jag tror dock inte att det var många av köparna som hade räknat med att det skulle bli nödvändigt. Att detta är fakta råder ingen tvivel om - jag känner ett flertal varvsägare som berättat hur vanligt detta är. Men, som några säger, det är bra att folk gör sådana här affärer då det ger oss mera jobb och merförsäljning.

Jag vill inte vara negativ till import, men försöka ge en liten nykter bild av riskerna som finns då många verkar ta det så lättsamt och tycka att det är så enkelt och så säkert. Min bedömning är att det inte är det. Har faktiskt importerat nya båtar från USA själv för rätt många år sedan. men där drabbades vi av andra problem. Då länsades båtarna på både motorer och drev m.m. i hamnterminalerna i USA, samt vandaliserades under färden över till Sverige. Den överraskningen vi fick när vi mottog båtarna då glömmer jag aldrig. Och det tog över ett halvt år innan allt var ordnat och ekonomiskt reglerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja nu tycker ja att d drar iväg förlångt..

Att importerade båtar oftare än andra får byta maskiner finns det många anledningar till här har du några.. Sesången är mycket längre än den vi har här, oftast körs båtarna längre just för att det är billigare att äga och driva en båt där... Sedan så är maskinbyten vanligast på bensinarna, en anledning till det är vårat skatte och miljöavgifts system.. Ja kan helt enkelt inte köra lika mycket med min båt för ja har inte råd..

Sedan hur många fina dagar har vi på vår sesång??? Ja en bra kanske det är några få soliga dagar.. En sesång regnade och blåste det så mycket att båten fick ligga på land.. I det stora landet i väst och i dom områdena där merparten av importbåtarna kommer ifrån finns det ju mer eller mindre chans till båtåka året runt..

Eftersom det finns fler båtägare i Usa än vad det finns här så ökar ju om inte riskerna för misskötta båtar bara där.. Och så går det på bara för att man sett en misskött båt så behöver inte alla vara det, har allt sett svensson köra slut på klipp nya båtar på en halv sesång även i detta land..

Ja har kompisar som importerat båtar och vissa har det gått bra för andra inte.. Dock har merparten av dom blivigt kompencerade i efterhand... Sedan så rörde det sig om förhållandevis gamla båtar från slutet/mitten av 90 talet... Då får man nästan räkna med ett maskinbyte hursom.. Min har knatat på bra och vart dock inte importerad av mig men likväl en importbåt, den vart inte i toppskick men det var inte priset heller..

Ja är själv för feg för att köpa osett, men när det börjar röra sig om stora pengar halva millen och över det så hade ja inte tvekat på att resa till Usa och själv kollat upp båtan. Då kan man ju även få en vettig bild av företaget man avser handla av.. När båten väl är betald så är det bara att se till så man har alla nödvändiga försäkringar.. Resten tar fraktbolaget hand om... Ja hade om inte annat sett det som en semester även om det nu motförmodan inte skulle bli något båtköp.. Sedan kan man kolla hur mycket man vill och ändå gå på en nit, men då har man ju iaf gjort sitt yttersta för att förhindra det...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

spamani.gif

 

Så här mycket reklam har jag aldrig sett i en och samma tråd förut.

Att inte MG reagerar är ju märkligt!

admin.gif?????????

 

Har inte dessa båtimportörer nåt att göra, mer än att skapa fejkade nick och skriva en massa bullshit?

ban.gif

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också importerat båt från dem. Jag har bara positivt att säga om Conny. Dom var väldigt trevliga och proffsiga. 

Hade beställt en 26 fots bensin Sea Ray årsmo 1999 av dom men fick hem en nästan ny 32 fotare istället. Istället för Eagle Cuda ekolodet som skulle finnas med så hade dom satt in ett helt nytt navigationssystem från Furuno inkl radar och AIS.

 Båten avtäcktes på min uppfart av två läckra kvinnor från öststaterna som till ljuvliga toner av en liveshow med Frank Sinatra stämplade båten med en rykande färsk CE märkning.

4 års kostnadsfri service och vårrustning skickade Conny med som en liten bonus. Allt detta kostade mig 249 000:- Snacka om en firma med service mind!

Snälla mods ta bort alla dessa förstagångsskribenter som öser beröm över dylika företag!

/En som rustar sig för våren!



Senast ändrad av Styrbjrn | 11 april 2010 | 09:04



Senast ändrad av Styrbjrn | 11 april 2010 | 09:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jemma

Jag fattar inte vad det är fel på er som är så jäkla negativa...

Denna tråd är till för folk som är intresserade av att importera båt från USA och vi är totalt ointresserade av att lyssna på ert jantelagsskitsnack. Vi som skriver här vill utbyta information och erfarenheter med varandra så har ni ingen erfarenhet så lägg ner!

Anledningen till att vissa av oss här är nya beror på att vi är förstagångsköpare och vill få tag i en lite roligare båt än någon jäkla svennebananbåt.

Ni sprider bara negativ energi här... Trist!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...