Gå till innehåll
onsdag 10 juni 2026
margjoh

Elschema till Folkparca

Rekommendera Poster

Har tänkt att till våren renovera det elektriska i båten, en Parca 22 -76 (B20/100drev). Just nu ser det ut som ett ormbo under styrpulpeten, massor av skarvar och alla möjliga färger på kablarna, jord kan vara röd o s v. Jag har inte tänkt att byta ut allt, utan bara snygga till, kanske större säkringsdosa, ev. ny strömbrytarpanel.Kanske det finns generella elscheman som passar flera båtar i den klassen. Tacksam för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finn billiga elpaneler på Biltema med automatsäkringar med en vettig fördelning, bara att lägga över lanternor, belysning osv på respektive dosa. Installera en sjysst huvudbrytare, lägg några kronor på kablaget mellan generator, batteri och startmotor så blir allt helt OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lustigt , jag har också precis köpt en parca 22 -76 , doc utan motor och drev.

men jag är mycket duktig på el och jag har noterat lite el fel , som jag ser fram imot att fixa. fast elshemma har jag inte.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla i en GDS-bok till Volvo 140-serien, så får du ju elschema över motorn om du behöver... Dessutom kan den ju vara bra för hjälp med skruvandet senare! Limma elrör med smältlim att dra kablarna i. Jorden bör du slänga iland....Chassi/stomme är en mer riktig benämning på lågspänningssystem i fordon.smiley-cool.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...