Gå till innehåll
måndag 19 maj 2025
Gäst Göran

Lång eller kort rigg?

Rekommendera Poster

Gäst Göran

Hur mäter man riggen för att se om den är lång eller kort? Hur får man reda på om man ska ha lång eller kort rigg på båten? Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Använd sökfunktionen så skall du finna svar på din fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sten Sjöström Umeå Tel 090-13 85 53

Skeddan ska vara - ca 5cm under eller över kölens lägsta punkt mao man måste prova sig fram. Hälsning Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hälsningar Göran

Tack för tipsen.Hittade mycket bra i Bryggsnack .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Sten Sjöström, vad är skeddan? Är det samma sak som kavitationsplattan? Själv har jag en båt som är v-bottnad fram men har två pontoner bak, som en katamaran. Är det pontonernas lägsta punkt som räknas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skedan är dem triangelformade fena som sticker ned under propellern för att skyda densamma. Det som egentligen avsågs av föregående svar var antiventilationsplatta, (ofta oegentligt kallad antikavitationsplattan) som sitter över propellern. Denna skall sitta i höjd med båtbotten vid den plats motorn är monterad. Dina pontoner har alltså inte med saken att göra. Antiventilationsplattan skall hindra att propellern suger luft ifrån vattenytan. Ur ekonomi/fartsynpunkt är det bäst att montera motorn så högt som möjligt. Det finns ett optimum, monteras den för högt suger propeller luft. UUtöver att den rusar och farten går ned, kan den få dålig kylning. Monteras motorn för lågt bromsar den del som stickar ned under botten onödigt mycket. På tävlingsbåtar kan man ofta hissa motorn under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst B wisser

Det ska inte spruta vatten upp och åt sidorna när man kör i plan eller fullt, det ser man alldeles för ofta! köper man ny båt så hänger dom bara dit den utan att bry säj om höjden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad är det för fel med lite vattensprut ? Om det skall tillåtas spruta eller ej är en smaksak. Tävlingsbåtar är vanligen inställda så att det står en rejäl vattenkaskad om motorn. Jag tror inte det beror på att de inte vet hur man skall ställa in motorn. Max fart brukar jag försöka hitta. Det ger bäst bränsleekonomi, med eller utan vattenkastad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kort rigg används nästan enbart på gummibåtar, alltså har du en vanlig normal motorbåt med en normal akterspegel skall du ha lång rigg. Det som folk oftast förknippar med kort eller lång rigg är när de jämför mellen motor- och segelbåtar, vilka brukar ha extra lång rigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Att nästan bara gummibåtar skulle ha kort rigg är lite för begränsat. Generellt skall de flesta mindre planbottnade båtar ha kort rigg. Det gäller för många roddbåtar upp till 4,5 m. T.ex. vår Ryds 425 som forfarande nyförsäljs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst B wisser

Självklart kan tävlingsåkare hissa motorn rätt. Det jag menade var att dom flesta motorer sitter för lågt, bara dithängda på sitt motorfäste och INTE hissade till rätt höjd. Är hela antiventilationsplattan ca:5-10cm under ytan vid full fart blir det mycket vattensprut,(mustasher) den ska hissas till att ligga på ytan, gäller bruksbåtar. tävlingsbåtar ställer helt andra krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...