nmop 0 Postad 4 December , 2006 Hej Ska bygga panel med strömbrytare, säkringar och ev mätinstrument för volt o ampere. Söker tips på beskrivningar , råd ang materialval, hur mycket ska detaljerna kosta för att vara bra kvalitet. alla tänkbara tips från er som byggt själva eller vet hur man gör Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 4 December , 2006 Praktiskt Båtägande har haft artikel i ämnet.. Kolla även böcker typ Ström ombord osv. Är priset avgörande kan du få köpa säkringshållare dyrt av mig... ELFA och liknande har mycket standardkomponenter att bygga med, tex starkströms-install.mtrl. typ DIN-skena. (En på jobbet köpte tät, special, hängsäkring till MC, körde Novemberkåsan, 159kr... Hittade exakt samma på Biltema, kostade 11.90! Han skickade naturligtvis tillbaks till MC-firman) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 5 December , 2006 Kolla in http://www.skyllermarkspressar.se/ Finns en del tips & råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 13 December , 2006 Är ganska lätt och det finns mtr.l att tillgå överallt Clas Olle - BilTema - Mekonomen m.m. Jag har gjort en extra panel uppe under doughouset och det största problemet va att få tag i en kabel, med tillräckligt många ledare i. När det gäller säkringar, så är inte alla inritade på skissen som jag skickar med här och det ska vara 6 st. och huvudsäkring sitter i ett skåp i båten. Den vanliga panelen är kvar och ska bytas ut så fort som möjligt, då det ser ut som en Konsumpåse med kablar, vart man än tittar i båten. Satte mig i första hand, att rita upp önskemålen och införskaffade sedan det mesta hos Bil Tema och tog då vippströmbrytare med lysdiod i, så att man klart och tydligt ser vad som är påslaget. (Runda - svarta - låga). Relä till Kylskåp och till kylbox köpte jag hos biltema och där lödade jag kablarna direkt på för att minska risken för spänningsfall och ärg. Panelen kan man göra i plexi - trä - rostfritt eller eloxerad alu.plåt. På min fanns det 4 mm mahongeyskiva som jag nyttjade. Skickar med en skiss som jag skissade upp innan jag köpte prylar och jag satte faktiskt dit ett par extra säkringar och vippbrytare och allt i standard. Köp ingen plastpanel och då menar jag en sån där historia som har en rad med säkringar i sig och där plasten yr åt alla håll. Råkade köpa en sådan och som tur var så han jag inte montera eländet och när jag åkte ner till BilTema och bytte den och med väl varda ord om kvaliten. Killen innanför disken blev sur som fasen och morrade ska du ha en ny. Nänä för fan sån skit kommer inte in i min båt. Snacka om tvärvigg på andra sidan disken för det var ett farligt morrande m.m. och till slut så frågade jag om han var ägaren till butiken. Nä blev svaret. Ok sa jag, då fattar jag inte varför du inte tål att höra sanningen om den dåliga kvaliten. Han slängde till mig ett kvitto som jag kunde lösa in i pengar , eller handla för. Rek. dig, till att köpa lösa säkringshållare med skruvbar hatt. Mvh/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser