Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
GL1500

Drevlås

Rekommendera Poster

Jag har ett Volvo Penta drev 290 som jag vill låsa fast så man slipper ta bort det någon som har bra tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mitt 290-drev har några strategiskt placerade bultar ersatts med Låsbultar (Vet inte riktigt vad det heter) Bultarna kan bara öppnas med en särskild nyckel, som passar in på deras översida. Jämför låsbara hjulbultar. Den ena måste lossas för att man skall kunna lyfta ner drevet, den andra för att man skall kunna lossa underdelen. Systemet är väl inte hundraprocentigt säkert, men det ställer till med mycket krångel för eventuella tjuvar, som nog väljer ett annat drev i stället. Du får se till att inte alla grannbåtar väljer samma låssystem!smiley-smile.gif\Bultarna verkar designade just för VP-drev, så kolla med Drevia om du är intresserad.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök på drevlås på Internet. Du hittar flera typer. Själv använder jag Duolock som verkar pålitlig. Hade tidigare kodade bultar, men det verkade som att det bara fanns en kod.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som vet var man får tag på begagnade duolock? Jag har letat lite på Blocket. Jag behöver 2 st och det känns lite dyrt att köpa två nya från Drevia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en klass 3 kedja fast i den aktre båtbocken, sedan trär jag kedjan runt drevet (som är fulltintrimat). Om jag har förstått rätt så skall man då inte kunna ta bort drevet om man inte först lyfter båten eller kapar kättingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde Klass 3 kedja skulle vara säkert tills jag kom ner till båten förra året och såg att dom hade haft en bärbar? skärbrannare med sig och helt sonika skurit av kedja och kablar, finns det nåt värre en klass 3?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klass 4 är grövre än klass 3.

Dessvärre står sig båda klent mot vinkelslip med kapskiva eller skärbrännare.

Fick själv kapa bort ett klass 3 hänglås med vinkelslipen och det tog inte många sekunder. Lås och kedjor är nog mest för att få tjuven att välja ett annat objekt. Vill dom ta något så är det i princip omöjligt att stoppa det, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...