Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025
falkman

Oljefilter, funkar det med ett kort istället för långt?

Rekommendera Poster

Har en OMC 350 V8 5.7L -75

Mitt gamla oljefilter är ca 18cm långt (extra långt), det närmsta jag hittar är ca 20cm dvs FÖR långt. Det går helt enkelt inte dit.

Var idag på Mekonomen och köpte ett nytt purolator OMC V8 350(260), men det är inte mer än ca 12cm (litet)

Min fråga, kommer detta inverka på oljetryck eller kan flödet genom filtret vara för litet? Känner mig lite orolig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det nya filtret kan ju vara såpass mycket effektivare än det gamla att storleken spelar mindre roll, rätta mig om jag har fel. Men filtret är ju avsett för din motor, så varför itne.. :S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt. Det finns flera olika längder på filter till Cheva motorerna. På bilsidan brukar den längre varianten kallas för truckfilter eftersom den ofta sitter i vans och liknade. Personbilarna har ett kortare filter trots lika motor. Det är säkert lika på marinsidan. Själv har jag resonerat precis som du va inne på, så jag monterar alltid det längsta filter jag får plats med. Om det är till nån nytta däremot låter jag vara osagt. Men det är klart att det du köpt är ok om det är avsett för din motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...