Gå till innehåll
onsdag 06 augusti 2025
Gäst Göran

Mercury 40hk -78 Kylproblem?

Rekommendera Poster

Gäst Göran

Motorn stannade för mig efter c:a 5 min.gång Det rök lite om den. Vet ej om den gått varm? Har startat den i balja hemma (svårstartad) Har bytt stift,När jag drar tillbaka handgasen stannar den. Det kommer inget vatten ur avgasröret, var kommer huvudkylvattnet ut? Är det någon som har varit ute för något liknande? Vad är det värsta som kan ha hänt om den gått varm? Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kuvuddelen av kylvattnet kommer tillsammans med avgaserna, genom propellern. Det värsta som kan ha hänt är att den skurit, motorn kan fortfarande gå runt, men det sitter material från kolven på cylinderväggen. En vanlig konsekvens är att topplockspackningen dår sönder, Alla motorer har dock inte topplockspackning. Undvik att köra i balja, skaffa istället en spolmuff (t.ex. på Biltema) och anslut till en trädgårdsslang. Om motorn inte får tillräckligt med vatten går impellern sönder och kylningen kan upphöra helt. Impellern är förbrukningsvara. Kollas varje eller vart annat år. Byts då den börjar bli hård och/eller uppvisa sprickor. Om man har för vana att kolla den ofta och fetta in bultarna tar proceduren ca 30 min då man är van. Om allt är OK skall du kunna hålla handen en kort stund på blocket vid cylindrarna, när motorn är varm. De skall hålla ca 60 grader. Det kan finnas anledning att också kolla/byta termostat. Hur du gör för att byta/kolla impeller och termostat finns beskrivet om du söker i detta forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Göran

Tack för tipset. Har kollat impellern den var helt trasig .Ska byta den. Fick rådet att ta ett kompressionsprov .Ska göra det när jag bytt proppellern.Det finns tydligen inte någon topplockspackning,men det sitter en packning för hela cylindern och så skall det finnas någon packning för några vattenkanaler som kan gå sönder.motorn går men det finns ingen tomgång,så något har hänt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Göran

Hål och sprickor i cylinder var det värsta som kunde hända tyvärr, vet ej om det går att svetsa. Finns det nya cylindrar, eller begagnade att köpa ? isåfall vart ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hej! jag har en mercury 40hk motor. Tvåtaktare.(ev. resevdels.motor.) låter det intressant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Coffe

Hejsan Göran. har du elstart på din ? jag förösker hjälpa ville att få igång hans motor. men vi e inte säkra på vad det är för årsmodel. har du ev kort på din(/manual ? MVH Coffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...