Gå till innehåll
lördag 24 maj 2025
Hempa2

Eberspächer D1L Kabyss

Rekommendera Poster

Vad kan felet vara om värmaren går i ca 30 min och sedan löser överhettningsskyddet ut. Efter återställning går värmaren i ytterligare 30min för att sedan lösa ut. Inget märkbart hinder i någon av luftkanalerna. Är överhettningsskyddet den troligaste felorsaken? Finns det ngt enkelt sätt att testa skyddet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har den funkat perfekt innan? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... Vet egentligen inte. Förra ägaren hade lyckats kortsluta kablarna vid glödstiftet vilket, efter några säkringsbyten, upptäcktes och åtgärdades. Det är första gången som jag provat värmaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Både ebersprächer och vebasto har överhettningsskydd för att förhindra att mantlen får för högt värmetal. kolla så inte allt är igen dammat eller fläkten går för sakta. Avstämningen på avgaserna kan påverka är den för lång så klarar ej fläkten hålla ner värmen och skyddet löser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hann svara innan ditt senaste inlägg. kolla så inte kabelskorna börjar klappa när det blir varmt. det blir väldigt varmt vid stiftet och i själva tändhatten har jag tidigare hittat värme glapp obs mycket lätt att göra kortslutning där. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Jag vet inte om svaret i det senaste inlägget är aktuellt, eftersom ev. glapp vid glödstiftet inte borde påverka överhettningsskyddet i nämnvärd utsträckning? Däremot kan det mycket väl vara så att fläkten inte suger in tillräckligt mycket luft, eller att styrningen inte fungerar korrekt. Var sitter själva styrelektroniken till värmaren, -i termostaten??? Jag har en känlsa av att den inte är original -Eberspächer... (Kan det inverka???)  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Glapp i stiftet kan få värmaren att stänga pumpen och sen slocknar den, den jag har liggande har ej sutit i båt ,den har ett lite större svart relä som styr allt.

Såg att det finns fler trådar på forumet gör ett sök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

muttan verka också haft värmeproblem

kolla detta tips:http://www.maringuiden.se/forum/;thread=116058

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fläktmotorn lessnar till slut, orkar inte hålla farten, vilket gör att det blir för varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...