Gå till innehåll
tisdag 28 juli 2026
orjanf

Omstart av gammal Johnson

Rekommendera Poster

Nu har jag nästan gett upp mitt tänkta projekt att konvertera min gamla Johnson till elstart - enligt Marinshopen i Växjö (tack för info) finns det ingen startmotorsats för min motor en 20 hästars, 2-cylindrig Johnson från 1970.
Så det blir till att dra i snöret. Som någon konstaterat verkar det emellertid som om motorn går runt lite för tungt - man får ta i som 17. Inga missljud what-so-ever, utan allt verkar ok med undantag för att det går trögt. Någon har hävdat att det ska vara så med en 20-hästars, 2-cylindrig motor medan andra hävdar att det ska vara piece-of-cake att starta den och att man kan överlåta det till en 12-åring... I no nothing...

Nu har jag ännu inte försökt provstarta - kanske den lenar upp efter ett tag? Till saken hör att den enligt uppgift vilat sig i flera år i ett garage, men den verkar vara väl konserverad. Finns det något man kan/bör göra när man skrämmer liv i en sån här gammal 2-taktare? Vad ska man för övrigt tänka på i serviceväg - har ingen instruktionsbok och har bara erfarenhet av dieselinombordare, typ MD2...
Kan det vara läge att byta olja i växelhuset - jag antar att även en tvåtaktare kan behöva lite ny smorning bland kugghjulen. Kan/bör man skölja ur motorn på något sätt med något lättflytande som gör rent hus..?
Vill helst inte börja skruva, det känns som om man börjar i fel ände...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt olja i växelhuset, sedan är det bara att plugga i soppaslangen och starta.

Förslagsvis så kör du motorn en stund i en tunna med vatten, se till så att den sprutar kylvatten.

Som du säger så kan det ju ha blivit lite beläggningar i motorn om den legat ett par år, men det löser sig nog då den startar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...