orjanf 0 Postad 26 Augusti , 2006 Nu har jag nästan gett upp mitt tänkta projekt att konvertera min gamla Johnson till elstart - enligt Marinshopen i Växjö (tack för info) finns det ingen startmotorsats för min motor en 20 hästars, 2-cylindrig Johnson från 1970.Så det blir till att dra i snöret. Som någon konstaterat verkar det emellertid som om motorn går runt lite för tungt - man får ta i som 17. Inga missljud what-so-ever, utan allt verkar ok med undantag för att det går trögt. Någon har hävdat att det ska vara så med en 20-hästars, 2-cylindrig motor medan andra hävdar att det ska vara piece-of-cake att starta den och att man kan överlåta det till en 12-åring... I no nothing... Nu har jag ännu inte försökt provstarta - kanske den lenar upp efter ett tag? Till saken hör att den enligt uppgift vilat sig i flera år i ett garage, men den verkar vara väl konserverad. Finns det något man kan/bör göra när man skrämmer liv i en sån här gammal 2-taktare? Vad ska man för övrigt tänka på i serviceväg - har ingen instruktionsbok och har bara erfarenhet av dieselinombordare, typ MD2...Kan det vara läge att byta olja i växelhuset - jag antar att även en tvåtaktare kan behöva lite ny smorning bland kugghjulen. Kan/bör man skölja ur motorn på något sätt med något lättflytande som gör rent hus..?Vill helst inte börja skruva, det känns som om man börjar i fel ände... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 27 Augusti , 2006 Byt olja i växelhuset, sedan är det bara att plugga i soppaslangen och starta. Förslagsvis så kör du motorn en stund i en tunna med vatten, se till så att den sprutar kylvatten. Som du säger så kan det ju ha blivit lite beläggningar i motorn om den legat ett par år, men det löser sig nog då den startar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser