Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
gravis

lekage pa en ryds 510 gti?

Rekommendera Poster

Hej har en ryds 510 gti fran 05.

Jag har haft baten i sedan forra aret och alldrig skruvat ur bottenpluggen, nu gjorde jag det och det forsade ut vatten i ca 10 min, ar det normalt.

Jag har inga hal eller skador pa skrovet sa det borde inte komma darifran.

Det har darimot varit mycket vatten inne i baten vid tillfalle da jag glomt att oppna sjalvlansen vid uppstallning pa land.

Har nagon nagra forslag?

Ps. jag saknar lite knappar pa mitt tangentbord da jag jobbar i England, ha overseende med det...13.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade mycket vatten i båten förra året (har en Bella 440R), det berodde på att bultarna för motorn var så pass åtdragna att genomföring genom akterspegeln i motorbrunen hade tryckts loss. Den glappade liksom. Vet inte om du har en genomföring i din motorbrunn eller om du ens har en brunn men det kan ju vara värt att kolla.

Det var så pass mycket vatten att den nästan sjönk.... Det var återförsäljaren som hade misslyckats rejält!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om du kört den på kärra och inte varit försiktig kan du ha fått sprickor i skrovet. Ett enkelt sätt att kolla om du har en skada är att spruta in vatten i skrovet med trädgårds slangen. Sätt tillbaka dyvekan (pluggen) och vänta. När skrovet har torkat ser du enkelt om du har en läcka. Hoppas detta kan lösa dina problem.

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har samma båt som du. Jag pratade förra hösten med återförsäljaren om vad jag kunde vänta mig när jag skruvade ur pluggen. Han svar var att det inte var ovanligt att det rann ut uppåt 50 liter!!

 

Detta beroenda på kondens, skruvhål mm. I mitt fall har jag monterat durk i teaklaminat vilket ju innebär skruvar i durken. Där droppar det alltid in småvolymer med vatten menade han. Det skulle dock tydligen inte vara någon fara för materialet...

 

Nu kom det inte en droppe när jag öppnade iofs, men det motsatta var tydligen inte ovanligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!smiley-cool.gif\

Jag ska kolla om det finns några sprickor i skrovet, om inte får man väll gilla läget.

Man börjar vänja sig med det när man har en Ryds, kvaliten på rydsbåtarna käns lite si och så...

Ps. Ddt är nog mer lättläst nu när jag skriver på ett svenskt tangentbord.

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det finns ingen inspektionslucka ner till kölsvinet så att du kan hålla koll på om det står vatten där utan att behöva dra upp båten och skruva ur dyvikan? Om inte så är det en verkligt bra grej att ha! Se också till att smörja in dyvikan ordentligt innan du sätter tillbaka den så att det inte är där vatteninträngningen sker.


Det mest troliga är väl annars att vattnet tagit sig ner genom hålen efter durken, men risken finns ju att det skett genom sprickor i skrovet (jag vet flera trollingfiskare vars Ryds skrov spruckit pga undermålig kvalité!). Är det så ska du naturligtvis reklammera, en båt ska tåla att trailas!


Hur som helst skulle jag i så fall verkligen se till att plasta igen hålen efter teakdurken och sedan limma den med sika, alternativt ha kvar skurvarna men verkligen se till att täta runt om samt i hålet. Om det är där denna enorma mängd vatten tagit sig in innebär ju det att det läcker betänkligt och att du i så fall på sikt kan få problem med att plasten suger i sig vatten som leder till frostsprängning och delaminering mm. Otroligt att båttillverkare skruvar durkar rakt ner i durken. Det är ju som att be om problem!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Även en Ryds tål att trailas, men man måste vara noga med att den står på kölrullarna och inte på stödhjulen.

 

Att det kan komma 50 liter vatten är bara ett lätt sätt för återförsäljare att slippa kunder som klagar. Det ska naturligtvis inte komma några större mängder, inte ens på en Ryds.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håler med. Hade det kommit så mycket vatten hade man nog blivit lite rädd vad säljaren än sagt. Nu gjorde det inte det, vilket ju var skönt.

 

Vad jag hört och läst från experter (båttidningar mm) så är kvaliten på dagens Ryds långt bättre än vad den var för 10 år sedan, så ngt om generellt låg kvalitet på Ryds går nog inte att hävda idag.

 

De är ju dessutom idag samägda av Viamare som ju också äger Storebro, Nimbus m fl. Knappast någon anledning att ha ett varumärke där med undermålig kvalitet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...