staros 0 Postad 15 Augusti , 2006 Hej, Finns det något filter (typ tratt) som man kan använda när man tankar bensin till sin båt så att man slipper få smuts i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 15 Augusti , 2006 Har du kollat båttillbehörskatalogerna? Tror det finns där... Annars är ett tips att kolla bland gräsklipparna i affär´ n Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 15 Augusti , 2006 om du köper en tratt som är gjord för bränsle så sitter det ett metallfilter monterat i tratten. artikel 36-216 hos biltema kostar 17.90... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 15 Augusti , 2006 Vanlig bränsletratt, som sagt, har ett filter för smuts. Finns att köpa på vilken mack som helst! Nu finns det oxå en tratt som dels inte släpper igenom smuts, men som dessutom VÄGRAR att släppa igenom vatten. Häller du en deciliter vatten i tratten kommer inte en droppe igenom, men om du ovanpå det häller några droppar soppa, så droppar just några droppar soppa ut i andra änden. Trolleri! Jag har aldrig provat en sån tratt själv, men har sett dessa i båttillbehörsaffärer. Gula. De är ganska dyra dock. Finns i olika storleker, men typ 169:- får man dega för att kunna tanka när det spöregnar!! /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 15 Augusti , 2006 ...nu kanske någon tänker: Men hur kommer bensinen igenom vattnet då, bensin flyter ju på vatten? Jo, det är så fiffigt att filtret är cylinderformat och stående i tratten, så om bara inte hela filtret skulle vara täckt av vatten så ere lugnt. Men vem står ute och tankar när det regnar 80 mm på några minuter!? /Marcus igen. ...Nej, jag är livnär mig inte på trattförsäljning, jag gör reklam till någon annans förtjänst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
staros 0 Postad 16 Augusti , 2006 Hej, Vad heter ett sådant filter? Vet du någon affär som säljer det? Jag har inte sett det någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 16 Augusti , 2006 http://www.drevia.se/tratt.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 19 Augusti , 2006 Jag ser framför mig hur jag såg hyllan med dessa trattar på Marinshopen i Älvsjö (Stockholm). Såg dem även på TB Båtsport i Uppsala när jag var där på besök. Jag vet ju inte var du bor, men de borde finnas på fler ställen. SeaSea kanske... Båtaccenten kanske... Erlandssons brygga kanske... o.s.v... Själv tycker jag att det känns lite väl fanatiskt att behöva en sådan tratt. Några droppar vatten i soppan får väl motorn ändå tåla, annars är den ju löjlig! /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser