batrookie 0 Postad 13 Augusti , 2006 Jag är nära att slå till på båt nu. Men så kommer ju då frågan om bromsad eller obromsad trailer. Båt och motor väger ca 1100kg. Från början var jag helt övertygad om att jag aldrig någonsin ska äga en bromsad båttrailer. Saltvatten och bromsar går ju som bekant inte ihop. Men nu har jag fått höra att är man lite noga och sköljer av trailern efter användning så håller den riktigt bra. Så ni som har bromsade trailer...är det mycket problem? Jag ska köra båten till och från vinterförvaring 2 ggr per år, 9 mil enkel resa. Skulle ni satsa på bromsad eller obromsad då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Augusti , 2006 Hej, Så kort sträcka och bara två resor per år - båtupptagningsvagn 30 km/h skulle jag välja. Om du kan stå ut med att resan tar 3 tim varje gång (om du kör i laglig fart). Och att du inte skall ut på en motorväg med båtsläpet för där får inte såna obromsade 30 km/h släp dras (det måste få framföras i minst 40 km/h där ju). Du spar en rejäl slant och slipper bekymra dig för rostiga hjulbromsar (så småningom) samt besiktning. Hjullagren brukar vara vattentäta nuförtiden. Har själv en Bålstasläpet REG-1350 80 km/h bromsad trailer som funkar fantastiskt (4:e säsongen), utan nåt fel än så länge. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 Augusti , 2006 1100kg plus kärran. Kolla så bilen får dra detta samt att du troligen behöver E-körkort (kanske du redan har) Sedan så ska regad kärra besiktigas, skattas och försäkras. Därtill priset är det dubbla för en kärra som du använder 50km snabbare, några timmar om året. Lutar åt båtupptagningsvagn? 1100kg så bör du ha en bra ramp och helst fyrhjulsdrift. Finns de som kanat ned i vattnet med för tung båt samt många som bränner lammeller. Har själv en båt på 1380kg och för mig blir det kran och hel bil. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 14 Augusti , 2006 Jag har inget E-kort. Kanske tog i lite på vikten. Båten är en Uttern D55 som väger 720kg. Därtill en 115hk som väl väger ca 250. Min bil ska klara ca 1500kg på B-kort...man kör ju ingen idiotisk SUV Det är väl ett vanligt ekipage att dra upp bakom bilen eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 14 Augusti , 2006 Inga problem att traila i och ur den båten med en vanlig bil, även om det kommer lukta lite brända lameller om det är manuell växellåda . Om du inte planerar att traila båten till andra vatten (> 10 mil) så rekommenderar jag en 30-kärra. Timpriset på tiden du sparar fram och tillbaka till vinterförvaring blir väldigt högt... Vi har själva en 30-kärra och de fåtal tillfällen som vi har trailat båten till kusten så har vi hyrt bromsade släp av grannar. Lycka till med båtköpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser