Gå till innehåll
måndag 25 augusti 2025
LazzeA

Skvaller-rör Johnson 55hk-77

Rekommendera Poster

Hej alla på detta eminenta forum! Har nyligen köpt den första riktiga motorbåten, en Jofa Winth 485 m en 55 hk Johnson-77.

Frågorna samlar på sig ganska snabbt märker jag men jag tänkte börja med att höra om hur man vet att motorn kyler och impellern är ok på den motorn? Det kommer vatten ur de två övre avgashålen men vad jag kan se så finns det inget skvaller-rör på denna modell? Motorn går fö jämnt och fint så det verkar fungera.

Tacksam för svar!

Mvh/ Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är allt som det ska! De finns inget skvaller rör... Känn på vattnet som kommer utifrån de övre avgashålen, så att det är ljummet eller kallt. Det ska inte vara varmt i alla fall. (Vad varmt är, är en tolkningsfråga!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, vilken service och snabbt svar!!21.gif\

Tack för hjälpen, då verkar allt ok. Jag kollar hur varmt det är vid nästa tur, och kollar impellern vid ev service i vår.

Har frågor ang båten vad gäller planing/prestanda mm men skriver en ny tråd om detta lite senare idag.

Tack så länge!/  Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du kan kanske kolla på sprängskisser här på din motor och se om du hittar nån slang el liknande som kan vara skvalleröret.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29

Parts Lists, Johnson, År, hk, modell.

Verkar inte som den har skvallerör.

Men termostat har den i alla fall och den är lika viktig som impellern att den fungerar. Om du inte vet nåt om motorns service historia så byt impeller till en ny som vinterprojekt. Den är ju av gummi och veknar med tiden och kan bli spröd. Kolla även att termostaten öppnar och stänger som den ska i samband med det. De brukar öppna vid ca 50 grader C och vara helt öppna vid ca 60 grader. En termostat kan fastna i t ex stängt läge el nästan stängt och då kommer motorn inte att kylas tillräckligt - det är främst det som är faran. Går att köra utan termostat men då kommer motorn inte att få den jämna motortemperatur den skall ha så det rekommenderas inte annat än i nödfall.

Men se upp med skruvar på en såpass gammal motor, stor risk de ärgat fast och så när man skall dra lös dem så drar man av dem. Å så får man borra ur och gänga om el sätta i helicoil så du får ny gänga.

Skall du mecka med din motor själv och göra service på den kommer du att ha stor nytta ev en handbok för ändamålet t ex en Seloc el Clymer gör det själv handbok (på engelska). Finns att beställa på internet lite här och där. De är lite allmänna och täcker många modeller så de är lite röriga att läsa men där står det mesta du behöver veta för att mecka med din motor.

https://www.buyprism.com/ProductDetail.asp?PRDID=456

https://www.selocmarine.com/cart/product_detail.cfm?item__code=1302

Finns att köpa i Sverige hos div handlare.

Finns även Johnson service manualer för just din modell och årgång men de brukar vara lite dyrare. Kolla med t ex Marinshopen om de har el kan ta hem om du behöver en sån.

Såg en Jofa Winth 485 när jag kollade vid en slussning tidigare i sommras, den såg verkligen rymlig ut, de var 2 vuxna och 3 tonåringar i den båten såg jag och de såg inte ut att trängas. Såg att de hade en Mercury 50 el 60 hk och en lite mindre 4-5 hk reservmotor i aktern på babord sida också. Den var orange så den syntes väldigt bra. Dock verkade den ha ganska låg skrovhöjd i aktern så man får väl se upp med sidjö och aktersjö så det inte skvätter in i båten. Hur den gick i planing med så många ombord såg jag inte men jag gissar att det kan nog bli lite rögt upp i planing då.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bo och tack för de utförliga tipsen!

Jag ska kolla upp termostat/impeller som du skrev. Jag fick med en Clymer verkstadshandbok på engelska så det ska nog fungera. Har även undrat om det är lönt att försöka få tag i powertrim till en sån motor? För dyrt el omöjligt att få tag i? Motorn verkar vara i gott skick och varvar 5000-6000 vid full gas utan att gå ojämnt. Dock borde prestanda vara bättre ihop med min båt, men det återkommer jag snart om i ett nytt inlägg.

Winth 485 HT är rymlig som du sa, tycker den verkar vettig för oss 2 vuxna och två barn 12,14 år. Jag är lång men får bra plats i den.

Tack för hjälpen/

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...