Gå till innehåll
måndag 23 juni 2025
Dunkelfink

Termostat yamaha 115 ?

Rekommendera Poster

Jag har problem med varmgång när jag brassar på för fulla spjäll i 5 minuter bara smiley-innocent.gif\, summern som varnar för hög temp börjar ljuda , men skvallerstrålen kommer konstant, vilket tyder på att den kyler, ? eller kan den spruta trots att det är svag kylning ?

Fick ett tips om att kolla termostaten så den funkar, men här kommer nästa problem. Jag öppnade motorkåpan för att se var den satt , men hittade den inte, vet inte hur den ska se ut heller, men det såg iaf inte ut som på en bilmotor hehesmiley-embarassed.gif\.

Jag såg något som ser ut som en givare på varje sida om motorn, på varje topplock typ, kan det vara någon värmegivare ?

såg nästan ut som det skulle kunna vara ett termostathus på ena toppen typ, men vad är det i så fall på andra sidan,  det är ju en V4.

Vore tacksam för svar av någon motorkunnig,

det gäller en 115 hk yamaha 2-takt -84

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare tack för ett snabbt svar, frågan är nu bara vad fanken termostat kallas och vart det sitter , kallas på engelska smiley-wink.gif\

får väl uppsöka ett lexicon....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo du, när jag kollar på sprängskissen för cylindern typ så hittar jag termostaten, men det ser ut som att det sitter en på varje topplock ? , kan det vara så ? , eller ser jag fel

en 115ETLN (1984 Outboard)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Termostaten funkar i princip bara vid låga varvtal. Vid högre varvtal öppnar en tryckreglerad bypassventil som brukar sitta intill termostaten. Kolla båda för säkerhets skull.

Är du säker på att impellern är OK?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en V4, så det sitter en termostat och en tryckreglerad ventil i varje topplock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare och tack för info´ n, ser att det är en valve, preassure control och en spring compression i direkt anslutning till termostaten, det låter ju som den ventil du beskriver.

ska kolla upp både termostat och ventil på båda topparna.

Nej jag har inte kollat så impellern är ok, jag gruvar mig lite till innan jag öppnar för att leta reda på den, inbillar mig att det är mer bök med den ?,

man får väl börja i ena enden å leta så lär man ju hitta felet till slut smiley-foot-in-mouth.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ta impellerbyte till hösten i samband med upptagningen och servicen/vinterkonserveringen du ändå måste göra då.

Såvida det nu inte är impellern som spökar.

Köp en verkstadshandbok (kolla med Marinshopen) om du vill göra impellerbytet själv, annars lämna in för byte. Eftersom du inte vet när impellern byttes senast antar jag? är det ju bra att byta till en ny så du vet att du har en fungerande impeller och så kan du sen byta ver 3:e år ungefär framöver, det brukar vara lagom (även om en impeller ofta håller lite längre än så).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...