Gå till innehåll
måndag 06 juli 2026
Marty

Vad skall man välja?

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag funderar på att köpa ny båt till nästa säsong.

Det lär isåfall bli en Yamarin 64DC.

Mitt stora problem år vad jag skall välja för motor, det står mellan

Yamaha F150 (fyrtakt) och Yamaha 200HPDI (tvåtakt).

Prisskillnaden mellan motorerna inte är jättestor och enligt Yamaha körfakta skiljer det inte jättemycket i bränsleförbrukning.

Om jag förstått allting rätt är fyrtakare dyrare att serva men genererar ett högre andrahandsvärde, sen går båten ju ca 7 knop snabbare med tvåtaktaren men behöver man det...?

Lite rörigt det här men jag är väldigt villrådig och skulle vara tacksam om någon kan ge mig något bra råd och gärna förklara varför man förespråkar just det valet.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det skulle nog vara ett ganska lätt val för mig.

Yamaha F150 4-takt.

Lagom stor motor på den båten. 40 knop räcker för normal körning.

Billigare att försäkra ekipaget.

Troligen bättre andrahandsvärde den dag du säljer.

Har sett såna båtar med Yamaha 250 VMax som gått som ett jehu. Men vad tusan i de farterna man kan dra på då... Visst åka fort kan vara kul men... 

Har inget emot 2-taktare själv. Men har man en gång börjat med en 4-taktare är det svårt att styra blickarna mot 2-takt igen (tycker jag).

Har själv en Yamaha F115 4-takt på en Yamarin 5820 (numera 58 BR).

Skulle själv kunna tänka mig en Yamarin 64 DC om jag nån gång skall byta upp mig. Problemet är då att traila den på B körkort som jag har. Det blir i regel för tungt.

Läs lite mer om senaste testet av DC i svensk båtpress (gissa vilken båt som tog hem en solklar seger?)

http://www.vibatagare.se/TEST_DXNI-24680_.aspx

Övertygad om motorvalet?

Tror jag blev det i alla fall.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret

Ja du har givetvis rätt F150 är det smarta valet och testomdömet talar ju också för detta, det jag mest hänger upp mig på ang fyrtakt är att man hör så mycket om att de skall vara dyra att serva och inte minst ett ev. kamremsbyte lär ju kosta en hel del.

Ps. jäkligt fin båt du har och många smarta lösningar Ds.

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ang servicekostanden:

Min Yamaha F115 4-takt har kostat mig detta i service hittils

(inkl material och arbetskostnad), utfört hos Yamaha verkstad:

2003: 1:a service efter 10 timmar (efter inkörningsperioden): 2200 kr. 

2003 och 2004:  Vanlig höstservice: 1850 kr.

2005: Höstservice inkl byte av impeller och vattenavskiljande filter: 4400 kr. (jag byter impeller var 3:e säsong)

På tur står vanlig höstservice (nu 2006).

Byte av kamrrem efter 5 år (eller 1000 timmar om det inträffar före), i mitt fall 2008, blir nästa lite dyrare service. Vet ej vad det kostar men kollar jag i verkstadshandboken så är det inga svårigheter alls att byta remmen. Själva remmen kan knappast kosta så mycket.

Jag har tagit beslutet att så länge jag har garanti på motorn gör jag ingen service själv. Men sen så.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...