Jo-73 0 Postad 8 Augusti , 2006 Jag är i behov av att kunna ta mig ca 20 sjömil med båt ca 10 helger per år lite semester snurrande utan övernattning. Allt detta i ytterskärgård. Båten skall kunna lasta 4 personer, 2 barn och 2 vuxna och skall kunna ha en ganska hög marsch fart på ca 24-26 knop och då med (förstås kruxet i frågan) till en rimlig kostnad och den skall vara säker samt kunna transportera oss i höstrusket. Jag har tittat på Sea Ray day cruisers men har ingen aning om bränslekonsumptionen på t.ex. en Sea Ray 260 OV med en Mercruiser 7.4 L om man kör den på ca 24 knop. Många marschar ju på 35 knop och då tar den 40 liter i timmen vilket inte är rimligt. Min absoluta drömbåt är en Targa eller en Nord Star Patrol 24 eller 26a men då är investeringskostnaden en helt annan. Skulle kunna tänka mig ca 300 000. Jag ser inte att jag med ca 50 timmar per år kan räkna hem investeringsskillnaden (även om andrahandsvärdet är bättre) på en diesel. Eller? Vilken båt? Bensin vs. Diesel? Som ni ser många frågor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Augusti , 2006 Hej, Hyttbåt? Alucraft 19AC? http://www.alucraft.se/ Längd ca 6.1 m Bredd ca 2.2 m Djupgående ca 0.4 m Material Marinaluminium 5mm i botten 4mm i fribord 4mm i durkplåt Vikt skrov ca 700 kg Rek max motorstyrka 140 hk Fast tank ca 95 liter Pris: ? (förmodligen spränger du din budget en del men det är förmodligen en väldigt rejäl och trygg båt. Hur den går i sjön har jag ingen aning om men systerbåten Alucraft 19 styrpulpetare med samma skrov som 19AC testades i Båtnytt häromåret: http://www.alucraft.se/Pdf/©batnytt040916.pdf Gissar att en 115-140 hk 4-taktare passar lagom på an 19AC. Nackdelen blir stöldrisken med utombordare. Men båten är ju trailerbar med vanlig personbil och det kan vara ett plus. Kolla även på Silver aluminiumbåtar, de har två modell med inombordare. Star Cabin 650 och Cabin 650. Går att få med 120 hk diesel inombordare. Går även att få med dubbelkommando (ratt på utsidan). Dock är de väldigt dyra. Lycka till. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 9 Augusti , 2006 eller en twister 680 med inombordere Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jo-73 0 Postad 9 Augusti , 2006 Det låter som ni är inne på att bästa lösningen är 6 meters aluminumbåtar och jag tycker (även om jag är från Finland och borde förorda inhemska aluminumbåtar) att de är dyra dvs att de inte ger mest bang for the buck givet att man i ytterskärgård gärna vill sitta lite längre upp när man kör i lite hårdare väder. Det finns alltså ingen som är inne på t.ex. en äldre HT/DC som Fjord 21 DC eller Flipper eller t.ex. Jeanneau eller Sea Ray? Då får man ett lägre instegspris och har således lägre instegsinvestering med fortfarande hög komfort men högre försäkring, förvaring samt bränslekostnader? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Augusti , 2006 Hej, Yamarin 5940 (numera 59 Cabin) - kan det vara nåt? Film Utombordare 115 hk 4-takt lagom. Kan fås med dubbelkommando (yttre styrplats). Strunt i teakdurk och annat bjäfts för att hålla nere priset. Är det inte klokast att välja en båt utan kapell i ditt fall? Skall du nödvändigtvis ha en daycruiser och utombordare inte är nåt hinder så kolla på en begagnad Yamarin 6110 eller den nyare 6420/64DC med 150 hk. Fina båtar. Använd sen hamnkapell (ej det vanliga kapellet när båten ligger vid bryggan) Film Har själv en Yamarin 5820 (numera 58BR) med Yamaha F115 4-takt. Nimbus 21/22 DC eller 22 Coupé kanske kan vara nåt också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
F24W 0 Postad 16 Augusti , 2006 Generellt kan konstateras att ju tyngre (planande) båt du väljer destu högre är bränsleförbrukningen. Du nämnde som exempel Sea Ray vid 35knops fart. Fastän hastigheten sänks till mer rimliga 25knop så sjunker förbrukningen inte markant. Angående aluminiumbåtar så kan man konstatera att du kan bra köpa en Alucraft fastän du vill föredra finska produkter. Alucraft tillverkas nämligen i Finland (pargas) emedan den är ritad och saluförs i Sverige som svensk. I ditt fall hurdan båt som du behöver så är det rätt beroende på vad som du menar med yttre skärgård i Finland. Om du verkligen skall till den yttre skärgården även under hösten relativt bekvämt så kommer du nog att behöva tumma på hastighetskravet. Om resorna även skall i ur och skur så är en hyttbåt att föredra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 16 Augusti , 2006 Jag lägger en röst på Yamarin 5800/5940, Örnvik 566MC eller Örnvik 610MC. Den första örnviken har utombordare, den andra har inombordare. Ska man ut och åka båt i höstrusk så är ju en hyttbåt att föredra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser