Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MartinA

Hur byter man bränslepump på Mercruiser 4,3 EFI?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Någon som vet hur man byter bränslepump på en Flipper 666, Mercruiser 4,3 EFI? Var sitter den? Måsta man lyfta motorn?

 

Tacksam för råd

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arsmodell?

Minns jag ratt sa forsvann den mekaniska pumpen pa nyare 4.3 liters block (fran GM, samma block i bade Mercruiser och Volvo) och alla har elektrisk pump.

Med andra ord, pumpen torde inte vara sa svar att hitta. Och, du skall inte behova lyfta motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årsmodell 2002. Den är elektronisk. Den lär sitta inne i bränslekylaren, men efter några försök inser jag att motorn förmodligen måste ur. Det verkar som den måste monteras ur från babords sida och där sitter motorfästet ivägen.

 

/M

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag bytte bränslepump på min Mercruiser 4,3 EFI (1999) i höstas. På min satt den innanför främre barbords motorfäste. För att komma åt den var jag tvungen att montera bort generatorn och lirka en hel del men det gick ganska bra. Den satt i en plastlåda som jag tror var någon bränslekylning.

 

Motorn sitter i en Askeladden 705 som har rymligt motorrum vilket var en stor fördel.

 

/ Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martinil,

 

Kom du åt att skruva från babords sida? Eller klarade du allt underifrån och från styrbords sida?

 

MVH

MartinA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ursäkta sent svar, har varit några dagar i skärgården.

 

Jag skruvade från barbord och framifrån.

Från styrbord tror jag inte man kommer åt över huvud taget.

 

Bränslepumpen sitter i en fyrkantig plastlåda. Du borde kunna lokalisera den genom att titta där jag tidigare beskrev.

 

/ Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...