oceanis 2 Postad 15 Juli , 2006 Har funderat på att montera in larm i båten och idag har priserna sjunkit ganska rejält även för de med GPS följning. Hittade ett hos Claes i sjön från redKnows som har både GSM och GPS modul för 4995:-. Är där någon som har erfarenhet av detta eller finns det bättre saker att installera ?? Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Juli , 2006 Hej, Kolla hur mycket ström enheten drar. Om du bara har ett batteri i båten finns risk att en sån här sak drar ur batteriet på några veckor. Har du underhållsladdning vid bryggan via solcell eller på annat sätt så brukar strömförbrukningen inte vara nåt problem. En annan sak som man måste vara på det klara med är dels att GSM signalerna och framför allt GPS signalerna inte finner sin väg till enheten i alla lägen. T ex om båten blir stulen och ställs i en källare med betongtak och väggar är det inte säkert att du kan pejla in objektet. På den punkten är VHF baserade enheter som t ex TrackGuard bättre men å andra sidan får du ingen indikation på när objektet flyttas, i alla fall inte på TrackGuard 501 spårsändaren. Batteriet i en TrackGuard 501 räcker i 1 år och batteriet byts årligen. Årlig abonnemangsavgift tillkommer. Jag har använt bägge typerna av söksystem. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 16 Juli , 2006 Kollad via nätet på TrackGuard 501 men avgifterna blir ju snabbt ganska höga plus att man har kostnaden för larmet. RedKnows system verkar ju ok men det skulle vara kul att få lite kommentarer från de som använt detta eller liknande GPS system. Vid normala förhållande så borde ju det vara ganska lätt att spåra via positionsangivelse från larmet. Erfarenheter från dessa larm ??? Per PS har själv en segelbåt som är ganska stor så det är inte den typ av båt som man snabbt drar iväg och gömmer DS för övrigt så tycker jag oftast trådarna är mest givande under motorbåtssnack det verkar ju som ni är mer aktiva än seglarna vad gäller att skriva inlägg. KUL !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Juli , 2006 Hej, Jag har använt systerprodukten RedKnows Surveying Box Marine. Den fungerar utmärkt. Fungerar på samma sätt som Redknows SBX-3. Surveying Box Marine drog dock för mycket ström för min båt då jag inte har möjlighet till varken landström eller solcell på båten. Det var egentligen enda nackdelen som jag upplevde den. Är du intresserad av den så kan du få köpa den för en billig peng. Använd en säsong. Ligger i orginalkartong, enda som behövs är ett kontantkort och inprogrammering av nummret. Som extra tillbehör finns fjärrkontroll och fjärrmottagare, vilket följer med till min. Nypris enl kvittot jag har kvar var 10300 plus fjärrmottagare 1350 plus fjärrkontroll 550 kr = 12200 plus moms. http://www.redknows.com/products.asp http://www.axhedehansson.se/produkter/redknows/surveying_m.shtml Är du intresserad så kan du maila via meddeladefunktionen här på Maringuiden ett rimligt bud. Garantin har gått ut och det får påverka priset en del förstås. Godkänd av de flesta försäkringsbolag och ger premierabatt. Vet ej om de godtar att du monterar själv (troligen behöver du installationsintyg att den installerats korrekt, det behövde jag när jag hade Atlantica försäkringsbolag). /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 16 Juli , 2006 Du kan nog räkna med att det är liten skillnad i kvaliteten på produkterna. Just nu är GPS branscgen inne i samma sväng som IT banschen för ett tag sedan. Många äro kallade men det är tyvärr ofta bara tekniker som handskas med prylarna, inte vanliga Svensson:s och då blir ofta resultatet därefter. Det är allt annat runt i kring som är det luriga, Track guard har hållit på med detta i en halv evighet och är duktiga (konkurrenter till mig men duktiga är de ..:-)). Montaget är viktigt, dolt men ändå så att GPS ser sateliterna osv och som ovan nämt, kolla vad den drar i strömförbrukning. Sen kommer den roliga frågeställningen, vad skall Du göra när Du ser att båten är borta, pejlar och upptäcker att den är i Göteborg medans Du själv är i Örebro eller likn.. Så överväg om det inte är idé att åtminstonde ha ett larm som är uppkopplat mot ett vaktbolag. Det tar lite bättre när de ringer Polisen, alternativt att de rycker ut. Brukar kosta 1500-2500:- beroende på plats i Sverige. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser