Gå till innehåll
onsdag 21 maj 2025
jberg

Varning lågt oljetryckt, Suzuki DF70

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Suzuki DF70 4-takt från -99, motorn har jag haft sedan ny och den har gått drygt 250 timmar och är regelbundet servad. Jag han åka två små sträckor i år innan varningssummern för lågt oljetryck började tjuta och blinka. Har bytt oljetrycksgivaren då det oftast är den som ger upp enligt Suzuki. Dock kvarstår problemet. Är det någon annan som haft samma problem och vad var det för fel?? Någon som vet vad det kan vara?

Mvh jberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Oljepumpen??

Kan också vara oljeregulatorn (en fjäder och kula) som har gett upp.

Kolla med en separat tryckmätare.

Mvh Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska prova med en tryckmätare. Var kan man få tag i en sådan? Det verkar som om den har tryck ett tag för när motorna startas så tar det ca 30 sek till en minut innan det börjar tjuta.

Mvh jberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en nästan ny DF 70 som larmade på hög temp vid varvtal över 4000, trodde det var fel på någon givare men det visade sig vara multiinstrumentet (altså hela varvräknarenheten).

Nu när jag fått den utbytt går den som en klocka.

Kanske kan det vara ett liknande problem som du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billig oljetrycksmätare kan du nog hitta på Biltema!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade precis med en manometer och det visade sig att det inte finns något oljetryck alls. Så det blir väl att riva motorn för att komma åt oljepumpen. Jag antar att oljepumpen är mekanisk och inte elektrisk, vet du om det stämmer?

mvh jberg 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har exakt samma problem, samma motor och årsmodell. Hur gjorde du? bytte du oljepump eller någon givare? Skirv gärna och berätta

Mvh

Henrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är tydligen ett fabrikationsfel på oljepumpen på vissa av dessa motorer tyvärr.

Känner till ett fall i Sverige där motorn larmade men då var det redan försent, motorn skar!

Lite info:

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/61499-evinrude-suzuki-70-hp-oil-pump-breakage.html

Konstigt att Suzuki inte känner till detta problem??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi lämnade in motorn till auktoriserad verkstad och dom bytte oljepump och kamaxel. Nu funkar den perfekt

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...