Myggbetet 2 Postad 21 Juni , 2006 Hej. Har ett kylskåp i båten som kan drivas med 12 V, 220 V eller gasol. Eftersom jag inte vill ha någon gasol i båten kör jag de på 12V eller 220. Men det vill inte fungera riktigt. Det kylde bra när jag provkörde det hemma men nu när det sitte ri båpten och har blivit lite varmar eute blir det braa runt 15 grader. Tänkte höra om någon har nåt enkelt tips för att få det att kyla bättre? //Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 21 Juni , 2006 vänd det uppochner i ca 2 min sen funkar det bra har ett samma elekrtolux. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 21 Juni , 2006 Okej, det får bli en liten volt för eletroluxen imorgon då =) Hoppas det funkar! //Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 21 Juni , 2006 Att vända skåpet upp´ och ner är en metod som regelbundet praktiserades i vår förra husvagn, gubben monterade också in en liten fläkt bakom kylskåpet som hjälpte till. tyvärr så har lite äldre kylskåp ofta den otrevliga vanan att inte hålla kylan om det blir en värmebölja av långvarigt slag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juni , 2006 Gasol kylskåp har ibland ingen riktig tempreglering på 12 volten och därför kan det bli lite för mycket värme som kan få köldmedlet att koka och bubbla sig rullar du runt det så flyttar sig bubblan till nytt ställe och med tur så funkar allt igen men du kan få rulla en hel del. Tips är att inte köra för mycket och för långa pass på ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 21 Juni , 2006 jimmy-lars hur blev din båt nu då??? har väntat på bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoE_ 0 Postad 22 Juni , 2006 Ventilationen bakom skåpet är mycket viktig för funktionen. Är förhållandena lika nu och vid provkörning hemma? Yttertemp, mängd varor i kylen, ventilation etc? De flesta kombinationskylskåp har en ganska låg kyleffekt (jämfört med kompressorskåp). Dessutom har de ofta lägre effekt på 12v än på 220 & gasol. Vårt husvagnsskåp kyler dåligt redan på 220 volt. Dagtid blir det kanske 8 och när den har stått stängd över natten är den nere på ett par plusgrader. (Beror troligen både på lägre omgivningstemperatur och att det inte är något spring i skåpet nattetid. Det skåpet är från -79. Eftersom vi ville använda 12v till kyl i båten, köpte vi en mobil box med kompressor. En otrolig skillnad i effektivitet! Den är visserligen bara 26 liter, men räcker för det som måste stå kallt. Boxen drar uppskattningsvis mindre än 1A i snitt under dygnet och håller då lätt 4°C. (Kompressorn drar 4A vid drift men går bara en halv minut åt gången lite då och då. Vrider vi ner termostaten maximalt blir det -20°C!) Med vänlig midsommarhälsning JoE Västervik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser