Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Kjelle11

Motorn har nypit

Rekommendera Poster


Hej alla

Har i dag fått reda på en tråkig sak. Motorn har nypit - helt låst, går inte att röra. I bästa fall, någon ventil som gått sönder eller i värsta fall någon fastsatt kolv eller kugge gett sig, det sistnämnda kan bli dyrt, gissar jag - eftersom motorn måste lyftas. Motorn är en Ford 2704 et, 180 hk, 5,95 l.


Någon som vet vad detta kan kosta, och hur lång tid det tar att göra vid?  /Kjell

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kan inte ge dig något pris vad det kommer kosta att reparera/byta motor men nypit har motorn inte gjort utan skurit. Den första fråga som då kommer upp är finns det något att bruka från den gamla motorn eller är det billigare/bättre/går snabbare att byta motor/drivlina? Så förbered dig mentalt på att motorn måste ur.

Du frågade hur lång tid arbetet tar just nu finns det nog ingen som har tid med så här stora arbeten. Ifall det bara är att byta motor så går det relativit fort. Hur fort är beroende på hur svårt det är att komma åt, få loss och montera, räkna med 40 arbetstimmar a x kronor. Men så här sommartid är det nog svårt att få någon att göra det och det blir nog i så fall dyrt, mycket dyrt./sorry/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kan nämna att jag ringde en expert (Bosö motor) och frågade om nämnda. Han sa att, med all sannolikhet har inte motorn nypit eller skurit som nitro sa. Han menade på att drivhjulet mellan backslag och motor lossat ur fäste (en fjäder eller liknande som lossat). Han var 99% säker att motorn inte skurit. Ska lokalisera felet i morgon. Jag hoppas och tror att han har rätt. Återkommer när jag vet. /Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller tummarna för dig./mvh/Nitro
 
Ps. vokabulären, nypt kontra skurit kommer sig av att ifall motorn nypt så är detta ett tillfälligt fastnande medan skurit då motorn sitter fast och enligt dig så satt motorn fast. Då har den med andra ord skurit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Har i kväll glädjande nog fått konstaterat att ena fjädern från drevskivan gått sönder. Ska beställa ny drevskiva och stoppbleck i morgon, förhoppningsvis allt på plats senast lördag. Kjell 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...