Gå till innehåll
torsdag 09 juli 2026
tedljong

Startgenerator laddningsregulator md6a

Rekommendera Poster

Hej

Jag har monterat en MD6A i min snipa och skall nu koppla in det elektriska men det är en sak som förbryllar mig. I instruktiuonsboken finns dels en bild på motorn där startgeneratorn syns och ett kopplingsschema. I kopplingsschemat finns en laddningsregulator med, men på bilden och i beskrivning av elsystem finns INTE laddningregulatorn med och jag kan inte heller hitta den någonstans på motorn. Är det någon som känner till hur det skall vara, finns det en inbyggd laddningsregulator i startgeneratorn eller skall en sådan installeras separat.

Tacksam för svar.

Ted

post-2139-1394234676,5509_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De startgeneratoror (alltså en kombinderad startmotor o generator) jag har haft o sett har alltid haft en separat laddningsregulator. Ibland kan den vara hopbyggd med startrelät. Följ ledningarna från startgeneratorn o se vart de tar vägen. Ibland sitter den på motorn vid startgeneratorns, ibland någon annanstans.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS.
Jag tror jag har en verkstadshandbok till MD6 i pdf-format liggande om du behöver.
DS
MVH, G 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där finns i dagsläget inga kablar att följa alla kablar var bortplockade när jag fick motorn. Jag kan inte se någon regulator någonstans på motorn så förmodligen saknas den om den inte är inbyggd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt erbjudande men jag har en verkstadshandbok från april 1975 och där står inte heller någonting om laddningsregulator förutom på kopplingsschemat. Det konstiga är att den borde vara utmärkt på någon av motorbilderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kombinerade ladd och startrelät på dynastart ser ut som på bifogad bild. Du fick antagligen inte med reläet. När jag köpte ny dynastart i fjol pga att den gamla brann, var det ett separat laddrelä och ett separat startrelä med den nya.

Om du inte har någon VP-handlare nära kan du beställa hos Drevia http://www.drevia.se/  Ladd/startrelä http://www.drevia.se/begdel2.html#p
Det var ett saftigt pris för en satst star/laddrelä.

Jag köpte mitt från en firma i Stocholm till ett bra pris(Bromma eller däromkring - kommer inte i håg vad leverantören hette) via Land och Sjöservice / Janne Lundqvist på Svinninge Marina, Åkersberga

Det är mycket troligt att ett nytt laddningsrelä är betydligt bättre ur laddningssynpunkt än det gamla som du inte fick med.

Jag har för mig att det var dålig info beträffande inkopplingen av startreläet jag köpte. Dessutom fick jag fel info från firman där jag köpte det. Men det löste sig när jag började tänka självständigt. Om det skulle strula och du inte får lösning på problemet får du höra av dig.

ha´ t sô pen´ t

tommy

post-945-1394234676,9148_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...