Gå till innehåll
tisdag 19 augusti 2025
jockenordlander

Bottenfärg ovanpå befintlig lack ?

Rekommendera Poster

Hej, har precis lackat skrovet och skall till helgen börja med bottenfärgen. Jag har i princip renslipat kölen men min fråga är då följande....

Jag måste dra över bottenfärgen en bit upp på skrovet ( där jag lackat) då vattenlinjen går upp ca 5cm där. Måste jag slipa på den nya befintliga lacken eller räcker det med att rugga upp den lite försiktigt och slänga på grundfärg och sedan bottenfärgen ?

Båten är lackad med International TOPLACK och båten är i plast.

Hoppas på svar annars får jag chansa och köra på känslan...

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om jag vore du skulle jag slipa. Stor risk att den börjar flagna just där annars, och det vore ju synd efter allt jobb du lagt ner eller hur.

hälsn. Kent  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan också vara bra om du målar med en ganska tät grundfärg till bottenfärgen då Toplac antagligen inte tål att vara konstant under vatten. Jag fick vattenbubblor i lackfärgen på min båt efter en säsong eftersom vi lade vattenlinjen för lågt.

Vi fick rådet att måla med Hempels Yacht Primer som skulle vara väldigt tät efter två lager och det har fungerat bra för oss.

/Micke

http://hem.bredband.net/micklar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, tack för svaren. Du menar alltså att det i princip då skulle räcka med att rugga upp den gamla toplacken och köra 2 lager med tät grundfärg och bottenfärg så skulle det räcka för att skydda toplacken ?

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...